Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

15.10.2008 kl. 16:15
Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
Finland behöver en innovationsmiljö i toppklass för att förbättra produktiviteten och konkurrenskraften samt för att utveckla det finländska välfärdssamhället. Vårt innovationssystem, våra företag och alla andra innovationsaktörer kommer i framtiden att möta en allt hårdare, nationell såväl som global, konkurrens. De viktigaste drivkrafterna för förändring är enligt statsrådet globalisering, en hållbar utveckling, nya teknologier och demografiska förändringar.

EU:s ekonomiska och innovationspolitiska framgång är avgörande för Finlands fortsatta välgång, skriver statsrådet i sin redogörelse. Vidare slår statsrådet fast att Finland måste aktivt delta och påverka utvecklingen av och riktningen i EU:s forsknings- och innovationspolitik. Statsrådet anser att vi genom att utnyttja möjligheterna i EU:s innovationspolitik kan stärka vår egen innovationsverksamhet och bidra till att Europa utvecklas till en ledande kompetensbaserad ekonomi. Det stämmer säkert och härmed vill Svenska riksdagsgruppen påminna om det mycket långa samarbetet vi haft med övriga Norden också inom forskning och utveckling.

Världens ekonomiska forum har flera gånger placerat Finland högst upp på sin lista över världens mest konkurrenskraftiga länder. De övriga nordiska länderna har också placerats högt upp på listan. Med tanke på att de nordiska länderna är små, har höga skatter och stora offentliga sektorer med omfattande välfärdssystem kan det te sig paradoxalt att de samtidigt placerar sig i spetsen på världens konkurrenslistor.

Nordiska ministerrådets sekretariat har för några år sedan i en debattskrift fört fram tanken om att framtidens konkurrens i allt högre grad handlar om att ta fram värdeskapande lösningar som andra svårligen kan kopiera, om att förstå de globala förändringarna, sina egna styrkor och den egna kompetensen. I debattskriften tas några grundbetingelser fram, som de nordiska länderna delar i världsekonomin och som gör oss unika och som hittills gjort att vi klarat oss i konkurrensen, så som vårt gemensamma kulturella arv.

Den nordiska samfundsformen ger enligt forskningen ideala förutsättningar för innovation. Befolkningen vågar ta initiativ, de vågar ta risker och engagera sig utan att behöva frukta alltför långtgående negativa konsekvenser ifall satsningen inte skulle bära sig.

Regeringen slår fast att innovationspolitik är näringspolitik och att det är just hos företagaren som idéerna, risktagningsförmågan och andra färdigheter förenas. Finlands företagaraktivitet anses vara svag och för att åtgärda den behövs medvetna åtgärder. I främjandet av företagandet kan såväl staten, regionen som de enskilda kommunerna spela en viktig roll. Kommunen bör ha en aktiv näringspolitik som främjar såväl småföretagande som möjligheterna för större företag och industri att etablera sig och verka i kommunen. Små och medelstora företag bör ges sådana verksamhetsförutsättningar att de kan växa och utvecklas i samverkan med det omgivande samhället. Svenska riksdagsgruppen stöder varmt regeringens förslag om att de utvecklingsåtgärder och incitament för innovationer som gäller bland annat affärsverksamhet, ledning och arbetssätt ska stärkas.

En av de centrala förutsättningarna för att Norden skall kvarstå som konkurrenskraftig region är att man också i framtiden kan visa upp världens bästa utbildningssystem. Det viktigaste kapital vi har är människor och deras kunskap. Norden måste också i fortsättningen vara bäst i världen på att utveckla existerande talanger. Trots att bredden är viktig är det även viktigt att utnyttja vårt spetskunnande som innebär att man här hos oss kan komma med radikala idéer med stor innovationspotential. Gällande forskning och utveckling är utgångsläget hos oss i ett globalt perspektiv mycket gott. De nordiska länderna satsar i medeltal över tre procent av BNP på forskning och utveckling.

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. För att regeringsprogrammets mål skall nås krävs ännu ett betydande finansieringstillskott.

Ett av de uttalade målen för regeringens universitets- och högskolepolitik är att öka den internationella spetskompetensen och att skapa starka högskolehelheter. Statsrådet vill vidareutveckla utbildningssystemet som en helhet så att den bättre än tidigare stöder utvecklingen av en internationellt konkurrenskraftig, bred och sektorövergripande kompetensbas. Våra universitet har redan en stor potential. Verksamhet som stöder vägledning för affärstänkande, i stil med projektet "Från forskning till affärsverksamhet" bör stödas ännu mer.

Att det finns en stor potential i våra universitet såg man ett bevis på förra veckan när Marcus Wallenbergpriset delades ut i Stockholm. Marcus Wallenberg-priset är ett internationellt vetenskapspris som utdelas årligen till en forskare eller mindre forskargrupp som erkänsla för ett vetenskapligt genombrott som anses komma att ha en betydande inverkan på industrin. Priset utdelades nu för den 25:e gången och mottagarna var nu professor Bjarne Holmbom och diplomingenjör Christer Eckerman från Åbo Akademi för sin forskning och innovation gällande separering och utvinning av kemiska komponenter ur ved.

Under de följande tio åren kommer fler än hundratusen personer på grund av ålder att försvinner ur det arbetslivet i vårt land. En ökad arbetskraftsinvandring behövs och välkomnas (av Svenska riksdagsgruppen). Arbetskraftsinvandring kan innebära en inflyttning av innovationer, förmåga, idéer och vilja som vi måste kunna ta vara på. Statsrådet konstaterar att Finlands attraktivitet som invandringsmål kan förbättras genom en konkurrenskraftig personbeskattning i förhållande till våra konkurrentländer. Svenska riksdagsgruppen stöder detta – även med tanke på den arbetskraft som redan bor i Finland. En konkurrenskraftig personbeskattning kan aldrig vara fel.

Svagheterna, om man återgår till att se på den nordiska situationen, består i att vi saknar tillräcklig kritisk massa, att synligheten och attraktiviteten för nordisk forskning är otillräcklig och att de banbrytande innovationerna oftast görs på andra håll. Nuvarande direktören vid Nordiska rådet, Jan-Erik Enestam har för några år sedan under sin tid som nordisk samarbetsminister konstaterat att för att Norden skall kunna tävla om europeiska forskningsanslag och hävda sig i den allt hårdare globala konkurrensen inom forskningsområdet måste de nordiska länderna snabbt och målmedvetet satsa på ett förnyat och utbyggt samarbete, inte bara i Norden utan i hela Östersjöområdet. Svenska riksdagsgruppen hoppas att man kan ta tag i detta initiativ och att statsrådet också kan se ett regionalt samarbete med våra grannar som en innovationsfaktor i Europa.


 

Mats Nylund höll gruppanförandet 15.10.2008.

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15