Mindre byråkrati till skolorna

29.09.2024 kl. 05:38
Förutom den förkastliga och respektlösa skadegörelsen mot demokratins allra starkaste institution riksdagen har den gångna veckan mestadels handlat om den omtalade gula boken – det vill säga statsbudgeten 2025. Förutom de drygt 900 sidorna fyllda av siffror och text, 1,8 kg tung, visar budgeten en slutsumma på 87,9 miljarder euro.

Underskottet i budgeten - det vill säga det som vi måste låna till att hålla landet i gång - går på ungefär 12,1 miljarder euro. 12 100 miljoner. I sammanhanget är det värt att poängtera att det skulle ha varit 4 miljarder euro större utan de tuffa beslut som gjordes under våren. 

Precis som i den privata ekonomin så bör man balansera inkomster och utgifter. Finland har haft underskott sedan 2009, nästa år är 16e året i rad. Trenden måste svängas - lånen ska betalas, precis som i den privata ekonomin. Vi behöver också tillväxtåtgärder och i budgeten finns element av det.

Förutom att det finns tilläggssatsningar på vård och omsorg på ungefär 2,2 miljarder euro, satsningar på försvar och säkerhet så finns det betydande satsningar den grundläggande utbildningen. Det är viktigt att varje barn som växer upp i vårt land får en bra grund att stå på för att kunna ta sig an framtida utmaningar. Från och med nästa höst kommer man att införa tre årsveckotimmar till i modersmål, litteratur och matematik till de lägre årskurserna. Allt för att öka baskunskaperna. Vi satsar också en dryg miljon på läskunnigheten och på projektet En läsgåva till barnet.

Som en del av budgeten finns den efterlängtade reformenen kring stödet för lärande inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Det är regeringens största enskilda satsning på skolan - nästan 100 miljoner euro per år. Det handlar om att varje elev ska få det stöd hen behöver med låg tröskel och i rätt tid- och jag vet att det här tas emot med stor tacksamhet i våra skolor.

Som tidigare kommundirektör vet jag också att det finns skepticism bland en del kommuner kring reformen, framför allt då det gäller personalstyrkan. Nu ligger fokus på barn och ungas jämlika utveckling. I och med denna reform ska lärarens tid gå mera till undervisning – mindre till byråkrati. Läropliktstiden förblir avgiftsfri, vilket är en bra grej.

Även om alla sektorer behöver bidra till att balansera ekonomin är det också vår uppgift att skapa framtidstro. SFP har exempelvis jobbat hårt för att idrotts- och ungdomsverksamheten inte ska drabbas oskäligt mycket. Finansministeriet hade ett förslag på betydligt större nedskärningar i både ungdoms- och idrottsfältet men en del av dem lyckades vi avvärja.

Avslutningsvis några ord om vägar. I budgeten ingår också rekordstora satsningar på Riksåttan bland annat i Syd-Österbotten, förbindelsevägen i Vasa och i Karleby centrum. Dessutom kommer många vägar att asfalteras, även det lägre vägnätet, nästa sommar. Dessa satsningar är mycket viktiga med tanke på såväl näringslivets konkurrenskraft som människors vardag. 

Vi behöver inte aktivister som gör övertramp på riksdagen som institution genom att måla riksdagen röd. Det finns en uppenbar risk att det har totalt motsatt effekt än demonstranternas syfte. I stället behöver vi, i likhet med budgeten, konkreta satsningar som skapar den tillväxt som Finland behöver.

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35