Kustfisket måste räddas

11.04.2018 kl. 14:46

 

 

I ett skriftligt spörsmål som lämnats in till riksdagen har vi riksdagsledamöter i Centralförbundet för Fiskerihushållnings presidium Eeva-Maria Maijala (centern), Kari Kulmala (blå framtid), Mats Nylund (sfp) samt Mikaela Nylander (sfp), ordförande för Nylands Fiskarförbund uttryckt vår oro för kustfiskarnas kraftigt minskade antal och för hela näringens framtid. Vi kräver åtgärder för att kontrollera skarv- och sälbeståndens tillväxt.

 

Vi konstaterar att andelen kustfiskare med fiske som huvudsyssla i Finland har rasat och att branschen inte lockar nya företagare. Enligt Naturresursinstitutets bedömning fångades det mindre lax, öring, gös, sik och abborre år 2017 än någonsin sedan 1980 då man började föra statistik.

 

En central orsak till fiskenäringens nuvarande läge är sälarnas och skarvarnas okontrollerade tillväxt. Skadeersättningssystemet för skador orsakade av säl och skarv eliminerar inte problemen som uppstått för fiskenäringen. Om fiskar på ett visst område inte mera kan fångas, betalas inte heller ersättning. Fångstredskap som skyddar mot säl är mycket dyrare än vanliga redskap och inte ens dessa redskap kan alltid förhindra att sälen tar sig fram till fångsten. Utan snabba åtgärder förlorar vi en stor del av de aktiva kustfiskarna som finns kvar. Samtidigt minskar även användningen av inhemsk fisk.

 

Den nuvarande skötselplanen för Östersjöns sälbestånd är från år 2007 och den är föråldrad. Vi kräver en ny plan för hur sälbeståndet ska begränsas. Vi förutsätter också att den nationella skarvarbetsgruppens förslag som godkändes för två år sedan förverkligas. Förslaget innebär att nya anvisningar skall ges och att en skarvportal grundas. Dessa två åtgärder var ämnade att i realtid fungera som en kompletterande och noggrannare skötselplan för skarven.

Mikaela Nylander och Mats Nylund

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15