Staten måste vara redo att trygga tågtrafiken från Raseborgsregionen till Åbo och Helsingfors

17.10.2024 kl. 20:29
Riksdagsledamot Henrik Wickström (SFP) ordnade på torsdagen på riksdagen ett informationstillfälle om kustbanans utveckling.

Vid tillfället presenterade VR sina visioner för framtidens tågtrafik på kustbanan, både om Västbanan byggs och om den inte gör det. Även Trafikledsverket berättade om hur kustbanas infrastruktur kommer att förbättras. 

 
– I och med att regeringen satsar 80 miljoner på kustbanan halveras nästan det akuta reparationsbehovet för kustbanan. Nu krävs ännu 90 miljoner euro till för att göra grundförbättringar på banan. Därtill planeras fler mötesplatser för tågen på kustbanan. Den första är redan under planering för Sjundeå och kostnaden för den kan röra sig kring 20–25 miljoner euro. Det här betyder att vi väldigt kostnadseffektivt kan förbättra kustbanan och även förkorta resetiden mellan Helsingfors och Åbo, säger Wickström. 
 
Wickström säger att den största oron i Västnyland är det att fjärrtågen försvinner från kustbanan. Om Västbanan byggs skulle det enligt VR betyda att fjärrtågen åker längs med den nya banan. Samma analys har trafikledsverket gjort. 
 
– Det skulle öka kommunernas kostnader betydligt om kommunerna i framtiden måste stå för tågtrafiken. Det är inte rätt. Det här kräver att staten sätter in ekonomiska resurser för att trygga vår tågtrafik från Raseborgsregionen till både Helsingfors och Åbo, säger Wickström. 
 
VR har planer på att öka tågtrafiken på kustbanan i framtiden ifall finansiering finns. Samma gäller Hangö-Hyvingebanan där första tåget ska gå redan nästa år. 
 
– VR har goda tankar för vår närtågstrafik som i framtiden kunde trafikeras av moderna närtåg med distansarbetesmöjlighet. Vi kan med andra ord se fler tåg längs med kustbanan på sträckan Hangö-Helsingfors men även i framtiden mellan Hangö-Hyvinge. Nu måste kommunerna göra en plan på hur man ska dra nytta av den här möjligheten. Det betyder satsningar på bostadsområden men även på näringslivet. Vi behöver starkare inflyttning till Västnyland. Det är nödvändigt för att vi ska kunna trygga vår service, säger Wickström. 
Henrik Wickström