Interpellation om sjukhusnätverket

23.04.2024 kl. 15:03
Gruppanförandet hållet av ledamot Henrik Wickström.

Ärade talman,

Få saker engagerar medborgarna lika mycket som social- och hälsovården. Det är ett hett tema även här i riksdagen. Sedan år 2021 har oppositionen varje år lämnat en interpellation om social- och hälsovården. Regeringar och partier kommer och går, men oron består.

 

Ärade talman,

En stor megatrend utmanar vår vård och omsorg. Vi har allt fler som behöver vård, allt färre som finansierar den offentliga servicen och allt färre som kan sköta arbetet. Denna ekvation är utmanande att lösa. I två årtionden har kostnadsökningen inom vården varit ett problem och speciellt under det senaste årtiondet har det blivit allt svårare att fylla lediga tjänster.

Det är klart att vi inte kan fortsätta som tidigare. Det är klart att vi måste stävja kostnadsökningen och hitta lösningar till personalbristen. Men samtidigt är det klart för oss i SFP att vård och omsorg är bland de viktigaste tjänsterna som ges till medborgarna. Man måste kunna få vård på ett skäligt avstånd, inom skälig tid och på eget modersmål. Därför har vi i SFP alltid arbetat för att hålla kvar närservicen. Det ser vi bland annat i Österbotten där ett framtids- och anpassningsprogram godkändes för de kommande åren och där man valde att inte röra på närservicen och lågtröskelvården.

 

Vi är väldigt nöjda över regeringens beslut om att det i varje välfärdsområde också i fortsättningen ska skötas både förlossningar och mera krävande operationer i ett centralsjukhus. Regeringen fattade också viktiga beslut då nattjouren i Jakobstad och Raseborg kan fortsätta för att garantera de språkliga rättigheterna. De slutliga besluten fattas alltså av Österbottens välfärdsområde och HUS-sammanslutningen. Detta är en viktig signal från regeringen, att den svenska servicen ska tryggas.

 

Ärade talman,

Det hör till politiken att oppositionen fungerar som en motvikt till regeringen, kommer med egna förslag och kritiskt granskar regeringens arbete. Det är förstås också förståeligt att det är svårt att kritiskt granska det egna agerandet– även om det ibland skulle finnas anledning till det.

 

Som SFP-politiker har det varit förvirrande att följa med Socialdemokraternas och De grönas agerande i riksdagen och samtidigt i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikts styrelse. Inom HUS har SDP:s och De grönas representanter röstat för att dra ner på verksamheten i de mindre sjukhusen i Borgå, Raseborg och Lojo, samtidigt som samma partierna i den nationella politiken har krävt att det inte ska göras, bland annat genom denna interpellation. SFP:s representanter har konsekvent talat och röstat för att sjukhusen och verksamheten tryggas. Nu har ni, bästa opposition, möjlighet att påverka att era representanter i HUS styrelse som den 6.5. röstar om bevarandet av bland annat Lojo förlossningsavdelning.

 

Ärade talman,

Om vi vill trygga det att våra sjukhus är verksamma även i framtiden, måste vi se till att vi har personal. Personalen är det viktigaste vi har. Om vi inte hittar lösningar på personalbristen så har det ingen betydelse hur många sjukhus eller vårdenheter vi har om de inte kan ta emot patienter.

 

Därför har vi i SFP bland annat länge förespråkat en uppdatering av arbetsfördelningen inom vården bland den yrkesutbildade personalen. Den lagstiftningen är nu under arbete. Målsättningen är att bättre ta vara på personalens kunnande. Vi politiker får regelbundet respons från läkare, vårdare och socialarbetare att en stor del av arbetstiden går till pappersarbete och ett brottande med patientdatasystem. Vi i SFP välkomnar att man nu ser över arbetsfördelningen och hoppas på en snabb beredning.

 

Ärade talman,

Vi måste hitta nya sätt att arbeta, nya sätt att stärka primärvården och nya sätt att tackla personalbristen. Vi vill främja egenläkarmodellen och egenföretagarmodellen. Regeringen har flera centrala reformer på sitt bord och det krävs nu effektivt arbete för att underlätta vardagen i välfärdsområdena.

 

Tack
Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00