Utvecklande av kustbanan tar ett steg framåt

20.09.2023 kl. 14:18
Igår presenterade regeringen Orpo sitt första budgetförslag. I budgetförslaget för år 2024 finns kustbanan omnämnd. Enligt beslutet ska en plan för utveckling av kustbanan på sträckan Köklax-Karis utarbetas år 2024.

Minister Anders Adlercreutz och riksdagsledamot Henrik Wickström gläds över linjedragningen.


– Det är bra att vi nu klart styr utvecklingsanslaget på 80 miljoner för det här ändamålet. Det är viktigt att utvecklinganslaget skulle användas just för den här bansträckan. Det är en stor sak för oss att kustbanan och dess utveckling främjas, säger Adlercreutz och Wickström. 

Adlercreutz och Wickström hoppas att det här även ska möjliggöra mer tågtrafik på sikt. De vill jobba för att de första direkta tågen kunde börja trafikera 2024-25 mellan Helsingfors och Hangö efter att Hangö-Hyvingebanans elektrifiering är färdig. Enligt nuvarande tidtabell blir elektrifieringen färdig vårvintern 2024. 

– Vår vision måste vara en aktivare tågtrafik från Västnyland mot Helsingfors och Åbo då dessa satsningar är gjorda. Fungerande infrastruktur är grunden för ett livskraftigt Finland, säger Adlercreutz och Wickström.

 
Anders Adlercreutz och Henrik Wickström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15