SFP bär ansvar även för de kommande generationerna

01.07.2023 kl. 14:26
Det nya regeringsprogrammet har väckt en hel del diskussion vilket är naturligt när ett regeringsprogram publiceras. Ett regeringsprogram är alltid en kompromiss mellan olika partier vilket betyder att ingen helt får igenom sin egen politik.

En av de viktigaste signalerna regeringsprogrammet vill sända är att Finlands konkurrenskraft måste stärkas och lyftas mot en allmän nordisk nivå. Vi har inte gjort de arbetsmarknadsreformer man genomfört för länge sen till exempel i Sverige. Vår befolkning åldras och det ställer krav på ökad service. För att vi ska kunna säkerställa att alla får rätt vård i tid, att vi har en god grundutbildning och att alla äldre har en värdig ålderdom krävs det att våra skattemedel räcker till, och skatter får vi in genom arbete. Vi kan inte leva på skuld längre. Gör vi inte de reformer som krävs så äventyrar vi framtida generationers tillgång till de välfärdstjänster vi har idag. Det skulle vara ansvarslöst.

I sin insändare går Jan Rundt (VF) kraftigt åt regeringsprogrammet och SFP för att inte beakta låg- och medelinkomsttagare. Jag har svårt att köpa den här åsikten då regeringen till exempel kommer att sänka inkomstskatterna för dessa, och samtidigt kommer regeringen att se över de flitfällor som finns eftersom det förstås alltid måste vara lönsammare att ta emot ett jobb än att låta bli. Vi har en stor arbetskraftsbrist, och också ur det perspektivet är det viktigt. Regeringen vill också göra det enklare för små företag att utvecklas genom att främja lokala avtal och minska byråkratin. Vi måste bli företagarvänligare så vi har råd att finansiera vårt välfärdssamhälle och ta hand om de svagaste i samhället.

Vänsterförbundet satt som bekant tillsammans med SDP, Centern, De gröna och SFP i den förra regeringen. Också då försökte vi få igenom arbetsmarknadsreformer men det lyckades inte. Vi uppnådde en sysselsättningsgrad på 75 procent men de strukturella problemen blev kvar. Där hade också Vänsterförbundet sin chans att påverka, men i stället valde man att inte ta ansvar. Nu kan vi ändå inte längre fly ansvaret för våra barns och ungas framtid.

Jag har tidigare berättat om att det också ingår saker i regeringsprogrammet jag har haft svårt att acceptera. När det gäller invandringspolitiken måste SFP också i fortsättningen vara samvetet i den här regeringen.

De lokala satsningarna som görs inom ramen för regeringsprogrammet är förstås också viktiga att lyfta fram. Det att vårt närsjukhus och kustbanan nämns i ett regeringsprogram är exceptionellt. För SFP och mig är det viktigt att Västnyland som region utvecklas, inte avvecklas. Därför är det viktigt att vår region syns konkret i regeringsprogrammet. Det ska vi västnylännginar vara glada för. Flera regioner kämpar om samma ekonomiska medel. Nu är vår region noterad vilket är en viktig sak med tanke på framtiden.

Henrik Wickström

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50