NATO-processen är ett tecken på en förmåga att fatta beslut

13.12.2022 kl. 16:47

 

- Den process som i sinom tid kommer att leda till ett NATO-medlemskap är ett tecken på att vårt politiska system fungerar, sade Svenska riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz på tisdagen i debatten om godkännandet av Finlands NATO-medlemskap.

-Länge var ett medlemskap en omöjlig tanke för de flesta partier. Men när världen runtomkring oss ändras, ändras också åsikterna. Den process som ledde till att vi ansökte om medlemskap visar, att man fortfarande kan samlas kring stora viktiga frågor i denna riksdag, säger Adlercreutz. 

SFP har länge talat för ett finländskt natomedlemskap. Också då det var en impopulär åsikt. 

-När jag för ett knappt år sedan uppmanade regeringen att inleda en process med sikte på ett medlemskap i NATO, trodde jag inte att vi skulle vara här nu. Men så trodde jag inte heller att vi kunde ha ett krig i Europa av den kaliber som vi nu ser. Rysslands invasion av Ukraina har ändrat inte bara de övriga partiernas åsikt om NATO, det har ändrat vår geopolitiska verklighet. Nu gäller det att se till, att dels Ukraina vinner, dels att Finlands ansökan resulterar i ett medlemskap, säger Adlercreutz. 

Ungern och Turkiet har fortfarande inte ratificerat Finlands medlemskap i NATO. 

-Finland och Sverige stärker NATO. Turkiets och Ungerns spel är cyniskt och baserar sig inte på säkerhetsfarhågor som på något sätt skulle kunna kopplas till Finland och Sverige, två stabila, seriösa aktörer. Att inte i rask takt ratificera vårt medlemskap är inte i NATOs intresse, och det är inte heller i dessa två länders intresse, säger Adlercreutz. 

Adlercreutz betonar, att Finland inte utsätts för ett direkt hot. 

- Vi vet att vi har ett starkt försvar. De satsningar vi har gjort under de senaste årtiondena har varit korrekta. Därför behöver vi inte vara oroliga fastän processen drar ut på tiden. Vi klarar oss, och det vet våra grannläder. Viktigt är här, att vi i sinom tid går in i Nato samtidigt med Sverige. Det är i allas intresse.

Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00