Den nordiska vardagen ska vara gränslös!

10.11.2022 kl. 15:33
Regeringen godkände idag (10.11.2022) statsrådets redogörelse om nordiska gränshinder.

Redogörelsen svarar på skrivningen i regeringsprogrammet att Finland vill underlätta rörligheten mellan de nordiska länderna och verkar aktivt för att både avveckla gränshinder och förebygga att de uppstår. Ansvariga ministern, Thomas Blomqvist, minister för nordiskt samarbete och jämställdhet, betonar vikten av att kunna avge redogörelsen till riksdagen. 

 

– Genom att belysa gränshinderarbetet och aktuella gränshinder ökar vi kunskapen om gränshinder och arbetet med dem, och kan på så sätt bidra till att stärka gränshinderarbetet och främja att gränshinder löses. Arbetet att avlägsna och förebygga gränshinder gynnar alla och underlättar den nordiska vardagen, oberoende om det gäller att studera, arbeta, driva företag eller bo i ett annat nordiskt land, säger minister Blomqvist.  

Visionen för det nordiska samarbetet är att Norden ska vara världens mest hållbara och integrerade region år 2030. För att nå integrationsmålet är gränshinderarbetet centralt. 

– Den fria rörligheten har från början varit i kärnan av det nordiska samarbetet. Den gemensamma arbetsmarknaden och passfriheten på 1950-talet lade grunden. Vi var föregångare då och vi ska fortsätta vara föregångare nu, betonar Blomqvist. Gränshinderarbetet är ett konkret sätt att främja den fria rörligheten. Arbetet kan ibland te sig tekniskt, men det är nyckeln till de – bokstavligen – gränslösa möjligheterna inom det nordiska samarbetet. 

Visionen om att vara världens mest hållbara och integrerade region är idag minst lika relevant som då den antogs i augusti 2019. Nuläget har inte bara understrukit behovet av den gröna omställningen – även behovet av integrationen har framkommit tydligt. 

– Det ökade intresset för det nordiska samarbetet gör att det även finns ett momentum för att intensifiera gränshinderarbetet. Det gränsöverskridande samarbetet stärker Norden och en gränslös marknad i Norden innebär stora konkurrensfördelar. För att ta vara på potentialen i det gränsöverskridande samarbete är det viktigt att vi aktivt fortsätter avlägsna och förebygga gränshinder, avslutar Blomqvist. 

Statsrådets redogörelse om nordiska gränshinder går att läsa här.

 
Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15