Remissdebatt om budgetpropositionen för 2023

20.09.2022 kl. 13:26
Gruppanförande 20.9.2022, ledamot Anders Adlercreutz.

Ärade talman,

För ett år sedan stod jag i denna talarstol och började mitt tal så här: ”Vi lever i en tid av snabb ekonomisk tillväxt. Trots att vi varit tvungna att med hårda restriktioner begränsa många näringars verksamhet för att rädda liv verkar de flesta kunnat återgå till en relativt normal vardag.”

Idag ser världen annorlunda ut än för ett år sedan, och det påverkar den diskussion vi för idag. Den sista budgeten för denna regering präglas av åtgärder med vilka vi igen tacklar en kris. Med all anledning är vi oroliga över skuldsättningen, men trots det måste också satsa på de åtgärder som nu behövs för att komma över dessa svåra tider. Vi skapar trygghet i vardagen, men vi måste också skapa en vägkarta mot en hållbar ekonomi. 

Vi kan inte förlita oss på att den blir denna kris blir den sista. Världen är oförutsebar. Detta måste beaktas i planeringen av de offentliga finanserna. 

Ärade talman,

Nyheterna de senaste dagarna från Ukraina har varit chockerande, men vi har även fått nyheter som gett hopp. De har gett hopp om att kriget en dag tar slut. Men det dröjer. Vi stöder Ukraina med 30 miljoner euro. Vi glömmer inte bort Ukraina och vad landet kämpar för varje dag. Vi stöder Ukraina med finansiella medel, vi stöder Ukraina med material. 

I denna verklighet är realismen en dygd. Vi kommer därför att ytterligare stärka vårt försvar. Försvarsmakten kommer att kunna skaffa material för att upprätthålla vår beredskap, vi stärker cybersäkerheten i våra system och det skaffas två nya övervakningsplan för gränsbevakningen.

Den här regeringen tog Finland in i Nato och gör nu rekordstora satsningar på vår säkerhet. 

Men säkerhet handlar inte bara om vapen. Säkerheten handlar om vardagen, att man upplever att man har makt över sitt eget liv. Vi skapar framtidstro. Vi stärker finländarnas köpkraft och ger stöd för de stigande elpriserna. SFP har talat för att momsen på el ska temporärt sänkas och det blir nu verklighet när skatten sänks till 10 procent över vintermånaderna. Vi inför dessutom ett nytt skatteavdrag och elstöd för dem som inte kan göra avdrag från inkomstbeskattningen.

 

Samtidigt som vi hjälper finländarna att tackla de höjda priserna, är det nödvändigt att vi i snabb takt utvecklar vår egen energiproduktion. Regeringen kommer att försnabba tillståndsprocesserna som stöder en hållbar omställning. SFP stöder varmt detta förslag.

Situationen idag är akut. Men samtidigt är det skäl att minnas, att det är genom investeringar som vi skapar långsiktigt lösningar. Därför är det viktigt att vi inte rubbar de system som skapar incitament för investeringar. Många har krävt att utsläppshandeln avbryts. Det skulle vara väldigt kortsiktigt. Vi gör det inte. 

Det är också skäl att påminna om att marknaden måste fungera. För stor statlig inblandning i prisbildning leder sällan till bra resultat. Vi ska inte på hemmaplan upprepa de misstag som andra länder begått.

Ärade talman, 

Vi i SFP arbetar för att barnen oberoende av bakgrund ska ha goda förutsättningar i livet, förutsättningar att växa och förverkliga sig själva. Därför har vi alltid varit måna om att förbättra barnfamiljernas situation. Vi gläder oss för att dagvårdsavgifterna permanent sänks och det privata vårdstödet höjs. Det syns konkret i barnfamiljernas plånbok och stärker jämställdheten både i hemmen och i samhället. I åratal har vi även jobbat för att barnbidragets ensamförsörjartilläggs och försörjartillägget i studiestödet höjs, något som nu bär frukt. 

Ärade talman,

På våren i samband med planen för de offentliga finanserna fattade regeringen beslut som nu syns som konkreta åtgärder i budgetboken och som vi i SFP är nöjda över. Vi gör betydande satsningar både på statens forsknings- och utvecklingsfinansiering och i finansieringen av Finlands Akademi. Dessutom införs det nästa år ett skatteavdrag för forskning och utveckling för små- och medelstora företag. Lagförslaget är nu på utlåtanderunda och finansieringen tryggas i budgeten som behandlas nu. Tillväxt föds i våra företag och vår uppgift är att se till att de har möjlighet att fungera, skapa innovationer och utvecklas. SFP står för ett företagarvänligt Finland och dessa satsningar är viktiga för vår framtid och konkurrenskraft. 

Ärade talman,

Ett viktigt beslut i budgeten är det som språklärare länge yrkat på, beslutet att lägga till en årsveckotimme i B1-språket i grundskolans språkprogram. Ett tvåspråkigare Finland är bättre rustat för framtiden. 

Också många viktiga frågor som är på justitieministeriets ansvar går nu vidare. Regeringen ser nu till att sådana rättsprocesser där barnen är brottsoffer försnabbas. Besöksförbuden effektiveras så att brottsoffren får ett starkare skydd. De överskuldsattas situation förbättras då skyddsandelen i utsökningen temporärt höjs.

Ärade talman,

Början till visdom är att erkänna fakta. Vi har demografiska utmaningar. Vi behöver arbetskraft. Vi måste höja vår sysselsättningsgrad och förnya vår arbetsmarknad. Tillgången på arbetskraft är vårt näringslivs största utmaning. Denna period har vi tagit många steg framåt, men många steg återstår. Ingen som vill arbeta i Finland skall få se sin önskan stupa på byråkrati. Ingen som vill investera i Finland, skall behöva tvivla på att det som gäller idag också gäller imorgon. Och förtroendet på arbetsmarknaden måste förbättras. Det har vi alla fått erfara de senaste veckorna. 

Ärade talman,

Finland är ett tryggt och stabilt land som har sällsynt bra förutsättningar att bemöta de utmaningar som med säkerhet väntar oss. Det har vi fått bevis på under de senaste åren. Nu och i framtiden behöver vi snabba och riktade åtgärder för att komma över de kriser vi bemöter.

Samtidigt ska vi hålla horisonten i sikte och inte glömma den stora bilden. En förutsägbar, långsiktig politik ger trygghet för oss finländare, men gör också Finland till ett land man vill flytta till och investera i. 

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00