Statsrådets redogörelse om säkerhetsläget och Nato-ansökan

17.05.2022 kl. 12:58
Responsdebatt, Gruppanförande 17.5.2022, Eva Biaudet.

Ärade talman,

Som riksdagsledamöter är kanske vår viktigaste uppgift att skapa förutsättningar för fred, att bygga demokrati, skapa tillit och trygghet i vårt samhälle. Och vi bär på ett ansvar som sträcker sig även ut i Norden, i Europa och i världen. Konflikter, våld och krig har alltid ödesdigra konsekvenser även utanför de nationella gränserna. Vår utrikespolitik skall även framöver fokusera på diplomati, samarbete, fredsmedling och till och med krishantering. Tillsammans med EU-länderna kan vi stärka internationellt samarbete och befästa strukturer som främjar demokrati och mänskliga rättigheter.

Men allt detta har inte räckt för att hindra krig i Europa. Rysslands krig i Ukraina bryter mot alla internationella normer. Rysslands bombningar, våld mot civila och soldaters sexuella våld mot kvinnor används systematiskt utan respekt för liv och människovärde. Dessa krigsbrott är helt oacceptabla och måste ta slut. Vår uppgift som riksdagsledamöter är att se till att dylikt aldrig kan ske här eller annanstans i Europa igen. Mot aggression behövs ett tillräckligt försvar som avskräcker från alla ansatser till våldsam konflikt. Det starka finländska försvaret behöver stödas nu av det starkaste möjliga skyddet, i form av Natos försvarsallians.

En bred utskottsbehandling har resulterat i stor enighet och riksdagen uttrycker därmed sitt stöd för regeringens beslut att söka medlemskap i Natos försvarsallians.

Igår meddelade Sveriges statsminister Magdalena Andersson att Sverige kommer att lämna in sin medlemsansökan i försvarsalliansen. SFP välkomnar även hennes uttalande om att man önskar göra det tillsammans med Finland. Två grannländer, två länder som står för fred, demokrati och frihet, tar nu tillsammans ett steg mot Nato-medlemskap och det kommer att stärka säkerheten och stabiliteten i Norden och Baltikum, och hela Östersjöregionen. För att citera den svenska partiledaren Annie Lööf: ”Historien har visat att det är internationellt samarbete som är nyckeln till långsiktig fred och frihet.”

Samarbetet med Sveriges riksdag och regering har varit intensivt och fungerat naturligt på många plan, i olika formella och informella sammanhang. I SFP kommer vi på alla sätt att arbeta för att detta täta samarbete skall fortsätta inom försvars- och säkerhetspolitiken, men även utöver det på andra politikområden.

Ärade talman,

Utskottsbehandlingen har belyst det förändrade säkerhetspolitiska läget från många olika perspektiv. Utrikesutskottet har även i sitt betänkande lyft fram en vision över hur den finländska Nato-profilen kunde se ut. Det är klart att Nato-ansökan lämnas in nu utan förbehåll. Ett medlemskap betyder fullvärdiga plikter och fullvärdiga rättigheter. Samtidigt har till exempel Norge visat att man kan vara en aktiv Nato-medlem och kraftfullt verka för nedrustning och fred på den globala arenan.

SFP förenar sig även här med utrikesutskottets betänkande: ” Det är viktigt att Finland också som Natomedlem fortsätter med en aktiv och föregripande diplomati och en stabilitetsfrämjande utrikes- och säkerhetspolitik, inklusive krishantering, konfliktförebyggande och fredsmedling.” SFP stöder också det ställningstagandet att ” Utrikesutskottet anser det vara viktigt att också Finland fortsatt spelar en stark roll i kärnvapenkontrollen som medlem av Nato.”

Ett Nato-medlemskap förändrar inte på Ålands särställning som demilitariserat område. Finlands förpliktelse om att åta sig Ålands försvar består.

Ärade talman,

Vägen framåt kan kännas lång. Det är viktigt att riksdagen hålls aktivt informerad om ratificeringsprocessen och om kommande linjedragningar i anslutningsprocessen. Vi hoppas på att den fortsatta processen fortskrider på ett smidigt och effektivt sätt och att fred snart återvänder till Europa. SFP och Svenska riksdagsgruppen ger sitt fulla stöd till att Finland ansöker om medlemskap i försvarsalliansen Nato.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00