Bergqvist föreslår ekonomiska och administrativa lättnader för privata väglagsfärjor

25.03.2022 kl. 11:15

Skärgårdstrafiken är i Finland avgiftsfri med undantag av de privata väglagsfärjorna. Sådana finns det 21 stycken av i Finland och kostnaderna för dem samt den administrativa bördan är betydande. Riksdagsledamot Sandra Bergqvist (SFP), som även är medlem i riksdagens kommunikationsutskott, har tillsammans med riksdagsledamot Ari Torniainen (Centern) lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen där de kräver en lättare verksamhetsmiljö för de privata väglagsfärjorna. 

– Att upprätthålla en privat väg är en sak, att upprätthålla en färja är en annan. Väglagskostnaderna för ett väglag med färja kan för en enskild familj uppgå till närmare 10 000 euro per år, säger Bergqvist.

Det är privatpersoner som personligen ansvarar för de privata väglagsfärjorna. Inte enbart ekonomiskt utan även juridiskt, tekniskt och som arbetsgivare för personal. De enskilda väglagen måste känna till och kunna tolka rådande lagstiftning och de förhandlar även om materiel, besiktning och underhåll av färjan. 

– För privatpersoner utan formell kompetens i dessa komplexa frågor blir det här en tung administrativ börda, som även innebär betydande kostnader. Många färjor är dessutom gamla och borde förnyas. Med skärpta klimatmål och ny teknik har investeringstrycket vuxit ytterligare de senaste åren, säger Bergqvist.

För att underlätta för de privata väglagen efterlyser riksdagsledamöterna ett kostnadstak så att kostnaderna hålls på en skälig nivå och bättre rådgivning av myndigheterna.

– Det behövs en tjänsteman vid ansvarigt ministerium eller NTM-central som kan stöda dessa väglag. I nuläget finns ingen centrerad rådgivning att få och i dessa komplexa frågor kan vara svårt att veta vart man ska vända sig, säger Bergqvist. 

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00