Bergqvist föreslår ekonomiska och administrativa lättnader för privata väglagsfärjor

25.03.2022 kl. 11:15

Skärgårdstrafiken är i Finland avgiftsfri med undantag av de privata väglagsfärjorna. Sådana finns det 21 stycken av i Finland och kostnaderna för dem samt den administrativa bördan är betydande. Riksdagsledamot Sandra Bergqvist (SFP), som även är medlem i riksdagens kommunikationsutskott, har tillsammans med riksdagsledamot Ari Torniainen (Centern) lämnat in ett skriftligt spörsmål till regeringen där de kräver en lättare verksamhetsmiljö för de privata väglagsfärjorna. 

– Att upprätthålla en privat väg är en sak, att upprätthålla en färja är en annan. Väglagskostnaderna för ett väglag med färja kan för en enskild familj uppgå till närmare 10 000 euro per år, säger Bergqvist.

Det är privatpersoner som personligen ansvarar för de privata väglagsfärjorna. Inte enbart ekonomiskt utan även juridiskt, tekniskt och som arbetsgivare för personal. De enskilda väglagen måste känna till och kunna tolka rådande lagstiftning och de förhandlar även om materiel, besiktning och underhåll av färjan. 

– För privatpersoner utan formell kompetens i dessa komplexa frågor blir det här en tung administrativ börda, som även innebär betydande kostnader. Många färjor är dessutom gamla och borde förnyas. Med skärpta klimatmål och ny teknik har investeringstrycket vuxit ytterligare de senaste åren, säger Bergqvist.

För att underlätta för de privata väglagen efterlyser riksdagsledamöterna ett kostnadstak så att kostnaderna hålls på en skälig nivå och bättre rådgivning av myndigheterna.

– Det behövs en tjänsteman vid ansvarigt ministerium eller NTM-central som kan stöda dessa väglag. I nuläget finns ingen centrerad rådgivning att få och i dessa komplexa frågor kan vara svårt att veta vart man ska vända sig, säger Bergqvist. 

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om EU-politiken

26.05.2009 kl. 10:35

Remissdebatt om statsrådets EU-redogörelse

Av statsrådets redogörelse över EU-politiken framgår regeringens vision om hur EU ska se ut, fungera och utvecklas till år 2020. Svenska riksdagsgruppen framhåller vikten av att alla skall kunna känna sig representerade i Bryssel och delaktiga i den politik som förs i EU.
16.04.2009 kl. 17:00

Responsdebatt om första tilläggsbudgeten

Trots att vi skött vår egen ekonomiska politik bra de senaste åren och kunnat både förbättra välfärden och korta av på vår statsskuld är vi mitt i den ekonomiska kris som startade i höstas på fastighetsmarknaden i USA och snabbt spred sig. Alla undersökningar pekar på att vi får lov att räkna med kärva år. Hur kärva de blir vet vi väl med säkerhet först efteråt. Nu måste vi hålla hjulen i rullning, stimulera sysselsättningen och upprätthålla tryggheten och basservicen för alla. Samtidigt måste vi ta sikte på en framtid där sysselsättningsgraden är hög, eftersom det utgör grunden för en hållbar välfärd.
18.03.2009 kl. 16:00