Regeringen vill stärka finländska hamnarnas position i EU

17.02.2022 kl. 16:30
Regeringen har idag gett sitt förslag till Finlands ståndpunkt gällande kommissionens uppdatering av EU:s transportnätverk (TEN-T) till riksdagen.

I praktiken påverkar nätverket också hur den nationella infrastrukturen utvecklas, bland annat möjligheterna att få EU-finansiering. 


- Vi i SFP har målmedvetet jobbat för att Finland ska aktivt driva våra hamnars utvecklingsmöjligheter i EU. Det är klart att exempelvis Jakobstads och Kaskös hamnar borde behålla sin status i EU:s nätverk. Därför slår regeringen entydigt fast att arbetet för att bevara hamnarna i det nuvarande övergripande nätet ska fortsätta. Som ett exportdrivet land är hamnarna livsviktiga för hela Finlands ekonomi och konkurrenskraft. Att vi har ett täckande nät av hamnar i hela landet är viktigt också för den regionala exportindustrin, så som i Österbotten, säger SFP:s ordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson.

Regeringens förslag ställer upp Finlands målsättningar i förhandlingarna med kommissionen. Enligt kommissionens förslag skulle hamnarna i Jakobstad och Kaskö riskera förlora sin nuvarande status i nätverket. Regeringen slår däremot fast att de hamnar som idag ingår i EU:s övergripande nät bör få behålla sin ställning även i fortsättningen. Regeringen vill också fortsätta arbeta för att både det övergripande nätet och stomnätet ska kunna utvidgas.

- Det är viktigt att vi i Finland utnyttjar de möjligheter som EU:s trafiknätverk ger, fortsätter minister Henriksson. Därför ska vi också fortsätta arbeta för att i framöver kunna utvidga nätet av hamnar i Det här är en viktig skrivning med tanke på till exempel Vasa hamn, men även Karleby och Hangö hamnar, fortsätter Henriksson.

 
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om EU-politiken

26.05.2009 kl. 10:35

Remissdebatt om statsrådets EU-redogörelse

Av statsrådets redogörelse över EU-politiken framgår regeringens vision om hur EU ska se ut, fungera och utvecklas till år 2020. Svenska riksdagsgruppen framhåller vikten av att alla skall kunna känna sig representerade i Bryssel och delaktiga i den politik som förs i EU.
16.04.2009 kl. 17:00

Responsdebatt om första tilläggsbudgeten

Trots att vi skött vår egen ekonomiska politik bra de senaste åren och kunnat både förbättra välfärden och korta av på vår statsskuld är vi mitt i den ekonomiska kris som startade i höstas på fastighetsmarknaden i USA och snabbt spred sig. Alla undersökningar pekar på att vi får lov att räkna med kärva år. Hur kärva de blir vet vi väl med säkerhet först efteråt. Nu måste vi hålla hjulen i rullning, stimulera sysselsättningen och upprätthålla tryggheten och basservicen för alla. Samtidigt måste vi ta sikte på en framtid där sysselsättningsgraden är hög, eftersom det utgör grunden för en hållbar välfärd.
18.03.2009 kl. 16:00

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30