Traficoms coronastöd till sjöfarten behöver förlängas över vintern

13.10.2021 kl. 14:42
Gårdagens beslut av social- och hälsovårdsutskottet om att inte luckra upp inresebegränsningarna förrän 31 december skapar ytterligare utmaningar för turismen och sjöfarten.

Branscherna hade önskat att man skulle slopa kravet på det så kallade andra testet, i likhet med det som institutet för hälsa och välfärd THL hade föreslagit. THL hade i utlåtanden till riksdagen konstaterat att det andra testet är onödigt i nuvarande pandemibekämpning och att det äter upp resurser från annanstans. Därför föreslog THL att andra testet skulle slopas.

 
Även om alla finländare fritt får resa ut och in ur landet, samt att man som fullt vaccinerad EU-medborgare inte behöver testa sig efter ankomst så påverkar inresebegränsningar en hel del utländska turisters möjligheter att resa till Finland. Det skapar avbräck för resebranschen som haft det mycket tufft under pandemin.
 
– Gårdagens beslut innebär att återhämtningen för turismen och passagerarsjöfarten antagligen inte kommer gå lika snabbt. Det gör att man nu snabbt för sjöfartens del borde bereda en förlängning av de coronastöd som använts för att upphandla färjetrafik och som Traficom har administrerat, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström som också är vice ordförande för riksdagens maritima grupp.
 
Traficom har sedan sommaren 2020 upphandlat internationell sjötrafik för att säkerställa försörjningsberedskapen av kritiska transporter av varor och människor till och från Finland.
 
90 % av Finlands export går med sjöfart varav 70 % av styckegodsexporten och importen till och från Estland och Sverige går på passerarfärjornas bildäck. Då passagerarmängderna minskat på grund av resebegränsningarna skulle vissa av linjerna ha slutat trafikera om det inte hade varit för Traficoms temporära stöd som riksdagen anslagit extra medel för.
 
– Passagerarvolymerna har vuxit men är fortfarande betydligt lägre än före pandemin eftersom de internationella turisterna i stort sett är borta. Trots att det är mycket tryggt att resa på fartygen är man inte tillbaka i ett normalläge och därför behövs fortsatt stöden för att inte vissa fartyg ska tas ur trafik vilket skulle bli ett avbräck för utrikeshandeln och kritiska persontransporter, säger Löfström.
 
– Traficom har pengar kvar av de medel som riksdagen har anslagit och därför skulle en förlängning nödvändigtvis inte behöva extra pengar utan det skulle kanske räcka för regeringen att bara förlänga förordningen till exempelvis 31.5.2022, samma datum som Traficom också gjort EU-notifiering för. Jag kommer diskutera det här förslaget med regeringen och kommunikationsministeriet den här veckan, säger Löfström.

 
Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2007

Jag vill börja med att tacka finansministern och mina kollegor för en enkel och snabb process i att nå en överenskommelse om riksdagens ändringar i budgetboken. Men jag vill ändå ägna lite tid åt att analysera hur riksdagen använder sin budgetmakt.
13.12.2006 kl. 00:00