Säkerhetsläget och internationella avtal

24.07.2021 kl. 11:37
Senior Fellow vid tankesmedjan Frivärld, Patrik Oksanen, intervjuades i Ålandstidningen förra veckan. Patrik är en av Sveriges främsta och aktivaste försvars- och säkerhetspolitiska debattörer.

Det är alltid intressant att läsa hans synpunkter. På en tankesmedja är det möjligt att ta ut svängarna i debatten lite mer än det är för någon inom exempelvis utrikesförvaltningen.

 

Några kommentarer. För det första gällande säkerhetsläget. Det är tyvärr utan tvekan så att säkerhetsläget i världen och i vår närregion, precis som Oksanen påpekar, har försämrats det senaste årtiondet. Det är inte bara fritidsbåtar som njuter av sommaren på Östersjön utan också en stor mängd örlogsfartyg, där vissa är mer långväga gäster. För tillfället är bland annat en indisk och en iransk fregatt på besök i St Petersburg i samband med ryska marinens årliga parad. Dagen samlar också en stor mängd ryska fartyg, där inte alla till vardags håller till i Östersjön. Atomubåten K-266 i Oscar ll-klassen, utrustad med kryssningsmissiler, passerade Stora bält bron i Danmark på väg in i Östersjön den 5 juli. Enligt uppgifter på sociala medier har den sällskap av åtminstone atomdrivna attackubåten K-157 i Akula-klassen samt den splitternya K-549 i Borei-klassen. Den sistnämnda är utrustad med 16 kärnvapenmissiler med ännu fler stridsspetsar.

 

Paraden kommer enligt uppgift i svensk media följas av övningar i Östersjön, och så brukar det vara varje år. De som har sommarstugor i finska vikens yttersta havsband brukar vittna om stor aktivitet den här tiden på året där flygvapnets Hornets övervakar vad som sker på internationellt vatten.

 

Finland och Ryssland har goda och fungerande relationer. Som grannländer är det mycket viktigt. Med det sagt är det viktigt att konstatera att Ryssland övar mycket aktivt både i Östersjön och på andra platser i världen. Alla länder har internationell rätt att öva, men desto mer man övar och desto mer saker man övar med, desto mer ökar behovet av andra att förhålla sig till det. Det ökar på spänningar, upprustning och risker för misstag.

 

För det andra. Det är i Finlands och Sveriges intresse att internationella avtal följs oavsett om det är gamla regionala eller nya världsomfattande sådana. Det är avtal som blir en del av internationell lag som utgör spelregler för att hantera regionala och globala utmaningar samt göra världen tryggare för länder som inte är militära stormakter.

 

En uppsjö av internationella avtal har i historien brutits eller kringgåtts. Det är ändå viktigt att vi inte bidrar till att undergräva dessa avtal genom att själva börja ifrågasätta dem eller dess faktiska betydelse. Vår utgångspunkt måste alltid vara att internationella avtal ska följas, såsom avtal i allmänhet.

 

För det tredje gäller det att inte vara naiv, oavsett vad det gäller. Man måste utgående från internationell lag vara förberedd på alla tänkbara scenarier, oavsett hur regelboken ser ut. Genom att vara alert kan man också öka avtalens kraft genom att man säkerställer att de efterlevs.

 

Finland har internationell rätt att försvara sin egen suveränitet, sina nationsgränser samt Ålands demilitarisering.

 

Traditionellt har Finlands försvar byggt på ett trovärdigt militärt försvar. Utmaningen de senaste åren är att civila och militära hot blandas ihop i så kallade hybridhot. Finlands lagstiftning har uppdaterats en hel del på den punkten, men internationella avtal känner ofta inte till termen hybridhot.

 

Cyberattacker, som Åland utsattes för sommaren 2017 och som bland annat påverkade Ålands mobilnät kan enligt en lettisk parlamentsledamot, som tidigare intervjuats av nyhetsbyrån Reuters, eventuellt ha varit del av en militär övning och således betecknas som ett hybridhot.

 

Alla ser skillnad på en atomubåt och en Buster Magnum eller på en pansarvagn och en VW Transporter. Därför blir det problematiskt om militära intressen klär sig i civil skrud och i den skruden ankrar eller besöker platser där det finns samhällskritiska intressen som elförsörjning, datatrafik eller telekommunikation, som är av mycket stor betydelse i en krissituation. Det här är typiska exempel på hybridhot.

 

De som vill se ett konkret exempel kan bara titta på de anläggningar som beslagtogs på Erstan i Åbolands skärgård nära Finlands viktigaste handelsfarled, en oljehamn och andra strategiska intressen. En sådan anläggning hade kunnat fungera som ett brohuvud för operationer av någon i en kristid.

 

Det är viktigt att alltid hålla ögon och öron öppna.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15