Svar på skriftligt spörsmål om finländska besättningsmedlemmar som är isolerade på utländskt flaggade fartyg tili följd av coronakrisen

17.06.2020 kl. 14:17
Riksdagsledamöterna Sandra Bergqvist och Mats Löfström m.fl. ställde frågan:
Vad gör regeringen för att få hem de finländska sjömän som just nu är isolerade på utländskt flaggade fartyg tili följd av coronakrisen och, ämnar regeringen vidta åtgärder på internationell nivå, tili exempel i Internationella sjöfartsorganisationen IMO, för att hitta en internationell lösning på problemet att besättningsmedlemmar inte kan gå av fartygen?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Utrikesministeriet bar under coronapandemin väglett och hjälpt tusentals finländare som befunnit sig utomlands. Information och råd har getts tili resande, särskilt gällande olika returaltemativ till Finland. Utrikesministeriet har fått kännedom om endast ett fåtal finländska besättningsmän, som blivit kvar på fartyg for en längre tid, utan möjlighet att gå av fartyget och återvända tili hemlandet.


Utrikesministeriet och ambassaderna har kontaktat dem vid behov, men ingen har enligt utrikesministeriets uppgifter varit i ett nödläge. Rederierna har som arbetsgivare tagit hand om sina arbetstagare och om möjligt ordnat en returresa tili Finland.


Utmaningama vid byte av besättning har identifierats inom IMO som gör sitt bästa for att underlätta för sjöfarama att komma i land. Senast den 22 maj 2020 gav IMO:s generalsekreterare tillsammans med generalsekreterama for Internationella civila luftfartsorganisationen ICAO samt
Internationella arbetsorganisationen ILO en resolution där medlemsstaten uppmanas stöda sina regeringar i underlättande av besättningsbyte i hamnar och på flygfält (IMO:s cirkulär Circular Letter No.4204/Add. 18).


Pandemin har även påverkat IMO:s arbete. IMO:s råd häller för närvarande sin 32:a särskilda session som skriftligt forfarande. Finland har i sitt svar uppmuntrat till alla åtgärder som säkerställer att besättningsmedlemmar kan gå av fartygen och forsätta sin resa hem. Dessutom är avsikten
att beakta pandemins inverkan på sjöfarten och eventuellt som en följd av den foreslå ändringar i regleringen av internationell sjöfart.

 

Helsingfors 16.6.2020

Utrikesminister Pekka Haavisto

Sandra Bergqvist och Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15