Mera räls i huvudstadsregionen är en viktig klimatåtgärd

03.06.2020 kl. 14:35
Den historiska tilläggsbudgeten som regeringen presenterade igår innehåller betydande stimulansåtgärder i form av ett stort infrastrukturpaket.

Sammanlagt satsar regeringen bland annat 404 miljoner euro på nya infrastrukturprojekt, 30 miljoner på basvägnätet, 100 miljoner på kollektivtrafiken och 18 miljoner på cykelvägar. 

- I de så kallade MAL-avtalen (markanvändning, boende och trafik) satsar regeringen 755,8 miljoner euro under en period på tolv år. Det handlar om utvecklingen av trafikprojekt i de stadsområden (Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg och Esbo) som hör till avtalen. En betydande satsning görs i huvudstadsregionen, där bland annat Vichtisvägens snabbspårvagn, den droppformade Centrumslingan för närtågen i Helsingfors och Esbo stadsbana ingår i avtalen, säger SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson. 

- Det är viktigt att förbättra infrastrukturen i Finlands största stadsregion och bädda för klimatsmarta lösningar. Hållbara trafikprojekt samt förmånligt boende i denna region gynnar också hela landets konkurrenskraft. Befolknings- och trafikmängderna ökar och den spårbundna trafiken får en allt större betydelse i framtiden, liksom fungerande lösningar för markanvändning. För Helsingfors del är målet att bygga 200 000 nya bostäder fram till år 2030, säger Henriksson.

Det nya Designmuséet för arkitektur och design föreslås också få högst 60 miljoner i finansiering av staten. Helsingfors stad förväntas stå för minst samma summa. Det slutliga beslutet om muséet fattas i Helsingfors stadsfullmäktige, men Henriksson är hoppfull.

- Helsingfors är också vår kulturhuvudstad och staden har länge varit i framkant gällande kulturprojekt. Jag hoppas att vi i samarbete med Helsingfors stad kan hitta en bra lösning för att komma vidare med det nya Designmuséet, där bland annat en omfattande nordisk arkitektur- och designutställning planeras. 

Regeringen presenterade igår en tilläggsbudget på hela 5,5 miljarder euro. Utöver infrastrukturprojekt i hela landet innehåller förslaget betydande satsningar på barn och unga, företag, kommuner och utbildning samt utveckling och forskning. 

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Debattinitiativ om svenska riksdagsgruppens alternativa budget för 2018

Gruppanförande, Stefan Wallin, Svenska riksdagsgruppen, 15.11 2017
15.11.2017 kl. 14:25

Interpellationsdebatt om spårtrafiken nu och i framtiden.

Gruppanförande 3.10 2017 hållet av , Mats Nylund
03.10.2017 kl. 14:18

Remissdebatt om statsrådets klimatpolitiska redogörelse 2030.

Gruppanförande 27.9.2017, ledamot Anders Adlercreutz,
27.09.2017 kl. 14:30

Remissdebatt om budgetpropositionen för 2018

Gruppanförande 20.9.2017, Joakim Strand
20.09.2017 kl. 10:36

Planen för den offentliga ekonomin 2018-2021

Gruppanförande 27.6.2017, Mats Nylund, Svenska riksdagsgruppen
27.06.2017 kl. 15:00

Förändringarna i arbetslivet. Statsrådets framtidsredogörelse, del 1.

Gruppanförande, Thomas Blomqvist, Svenska riksdagsgruppen 20.6.2017
20.06.2017 kl. 15:00

Statsrådets meddelande till riksdagen om en förändring i regeringens parlamentariska bas

Gruppanförande, Svenska riksdagsgruppen, Anna-Maja Henriksson
19.06.2017 kl. 13:12