Svar på skriftligt spörsmål om begränsning av närvarorätt vid förlossningar under coronaepidemin

08.05.2020 kl. 09:37
Riksdagsledamot Sandra Bergqvist har inlämnat till minister Krista Kiuru ett skriftligt spörsmål: Hur ska alla föderskor garanteras ett tillräckligt stöd på jämlika grunder innan förlossningen
och efter förlossningen även under coronaepidemin, och
Hur garanteras föräldrarnas likvärdiga rätt att träffa det nyfödda barnet?

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:


Coronavirusepidemin har tvingat även arrangörerna av hälsovårdstjänster till undantagsåtgärder för att stoppa spridningen av epidemin. Kommunernas skyldighet att ordna social- och hälsovårdstjänster kvarstår dock även i undantagsförhållanden. Därför ska mödrarådgivningens verksamhet inte begränsas under epidemin, då man där stöder föräldrarna och dryftar förlossningsrelaterade
frågor både före och efter förlossningen. Personalen på rådgivningscentralen har möjlighet att diskutera med föräldrarna och vid behov hänvisa dem även till annat stöd.
På grund av epidemin har åtgärder vidtagits inom hälsovården för att minska antalet kontakter och därmed undvika smittor. Därför har till exempel  förlossningsförberedelse i grupp flyttats över
till nätet.


Säkerheten för såväl föderskan som för barnet som ska födas utgör förlossningsverksamhetens primära mål även vid en epidemi. Trots att arrangörerna av hälsovårdstjänster har begränsat stödpersonens närvaro på sjukhuset till endast förlossningen, har samtidigt sjukhusen utökat stödverksamheten på BB-vårdavdelningen samt efter att modern och barnet hemförlovats. Under epidemitiden
strävar man också efter att hemförlova mödrar och barn så snabbt som möjligt efter förlossningen, om det bara är möjligt med tanke på moderns och barnets hälsa. På så sätt strävar man efter att minimera den olägenhet som orsakas av att familjerna är åtskilda.


Helsingfors 5.5.2020


Familje- och omsorgsminister Krista Kiuru

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00