De offentliga finanserna

25.04.2020 kl. 08:19
I riksdagen diskuterade vi i tisdags planen för de offentliga finanserna för de kommande åren. Redan nu aviseras att dessa kommer att behöva revideras när krisen övergår i ett nytt normalläge. I mitt anförande förde jag fram att våra nationella ekonomiska utmaningar kommer att vara de samma men mycket större till sin omfattning jämfört med innan pandemin.
Återhämtningen innehåller såväl allvarliga hot som stora möjligheter för ekonomin. Mycket beror på hur vi omställer oss från kris till det nya normalläget. Vid en hållbar omställning bör företag, arbetsplatser och vår grundläggande grundtrygghet ligga i centrum. Vi ska förstå situationens allvar men inte låta oss fall in i pessimism utan visa handlingskraft. Som exempel tog jag Österbotten och att vi här är vana vid att använda vår företagaranda till att hitta nya lösningar och nya utvägar. Vi kan se med tillförsikt på framtiden trots det akuta dystra nuläget.
Vi får inte glömma att lantbrukets lönsamhetskris inte har försvunnit någonstans under pandemin och att vi även bör hantera denna kris för att trygga vår försörjningsberedskap. Det är glädjande att det verkar som att coronan har fått folk att uppskatta inhemsk mat mera och uppskatta det arbete jordbrukarna gör. Vi behöver inhemska matproducenter nu och i framtiden men det räcker inte med att det inhemska jordbruket uppskattas utan verksamheten måste också vara lönsam.
Trots att coronan ändrat på de ekonomiska realiteterna är det fortfarande viktigt att vi jobbar för ett ekonomiskt, ekologiskt, socialt och regionalt rättvist samhälle. Med de nya ekonomiska tiderna måste vi också göra en ny lägesbedömning, hitta de åtgärder som balanserar ekonomin mest effektivt och göra prioriteringar. Regeringsprogrammets grund ska vi ska inte ändra på men det är både realistiskt och ärligt att säga att vi säkert blir tvungna att prioritera bland regeringsprogrammets ambitiösa målsättningar. Jag vill understryka att det är viktigt att ingen i det här läget låser sig i något hörn utan att vi kan föra en sansad diskussion kring prioriteringarna.
Ett hett diskussionsämne under den gångna veckan har varit de stödpengar som beviljats företag för att lindra coronakrisens verkningar. Jag vill börja med att konstatera att stödpengarna håller på att utredas och att den bild som varit ute i offentligheten inte beskriver den helhet som stöden utgör. Oberoende detta har det framkommit exempel i offentligheten som nog också fått många av oss i riksdagen att ställa oss frågande till om stöden riktats dit det största behovet finns. Målsättningen i denna akuta situation måste vara att trygga kassaflödet för de företag som tappat hela eller en betydande del av sin marknad. Tids nog när samhället öppnas upp igen behövs stimulansåtgärder. Regeringen har all orsak att korrigera kursen i hur företagen kan stödas ekonomiskt och här pågår förhandlingar som bäst. Bland annat kan nämnas att ett stöd till barer, caféer och restauranger kommer att presenteras de närmaste dagarna.
Slutligen vill jag uppmana alla att fortsätta följa myndigheternas direktiv. Smittorisken är inte över även om nästa veckas stora diskussionsämne antagligen kommer att vara hur vi skall börja öppna upp vårt samhälle igen.

I riksdagen diskuterade vi i tisdags planen för de offentliga finanserna för de kommande åren. Redan nu aviseras att dessa kommer att behöva revideras när krisen övergår i ett nytt normalläge. I mitt anförande förde jag fram att våra nationella ekonomiska utmaningar kommer att vara de samma men mycket större till sin omfattning jämfört med innan pandemin.

Återhämtningen innehåller såväl allvarliga hot som stora möjligheter för ekonomin. Mycket beror på hur vi omställer oss från kris till det nya normalläget. Vid en hållbar omställning bör företag, arbetsplatser och vår grundläggande grundtrygghet ligga i centrum. Vi ska förstå situationens allvar men inte låta oss fall in i pessimism utan visa handlingskraft. Som exempel tog jag Österbotten och att vi här är vana vid att använda vår företagaranda till att hitta nya lösningar och nya utvägar. Vi kan se med tillförsikt på framtiden trots det akuta dystra nuläget.

Vi får inte glömma att lantbrukets lönsamhetskris inte har försvunnit någonstans under pandemin och att vi även bör hantera denna kris för att trygga vår försörjningsberedskap. Det är glädjande att det verkar som att coronan har fått folk att uppskatta inhemsk mat mera och uppskatta det arbete jordbrukarna gör. Vi behöver inhemska matproducenter nu och i framtiden men det räcker inte med att det inhemska jordbruket uppskattas utan verksamheten måste också vara lönsam.

Trots att coronan ändrat på de ekonomiska realiteterna är det fortfarande viktigt att vi jobbar för ett ekonomiskt, ekologiskt, socialt och regionalt rättvist samhälle. Med de nya ekonomiska tiderna måste vi också göra en ny lägesbedömning, hitta de åtgärder som balanserar ekonomin mest effektivt och göra prioriteringar. Regeringsprogrammets grund ska vi ska inte ändra på men det är både realistiskt och ärligt att säga att vi säkert blir tvungna att prioritera bland regeringsprogrammets ambitiösa målsättningar. Jag vill understryka att det är viktigt att ingen i det här läget låser sig i något hörn utan att vi kan föra en sansad diskussion kring prioriteringarna.

Ett hett diskussionsämne under den gångna veckan har varit de stödpengar som beviljats företag för att lindra coronakrisens verkningar.  Jag vill börja med att konstatera att stödpengarna håller på att utredas och att den bild som varit ute i offentligheten inte beskriver den helhet som stöden utgör. Oberoende detta har det framkommit exempel i offentligheten som nog också fått många av oss i riksdagen att ställa oss frågande till om stöden riktats dit det största behovet finns. Målsättningen i denna akuta situation måste vara att trygga kassaflödet för de företag som tappat hela eller en betydande del av sin marknad. Tids nog när samhället öppnas upp igen behövs stimulansåtgärder. Regeringen har all orsak att korrigera kursen i hur företagen kan stödas ekonomiskt och här pågår förhandlingar som bäst.  Bland annat kan nämnas att ett stöd till barer, caféer och restauranger kommer att presenteras de närmaste dagarna.

Slutligen vill jag uppmana alla att fortsätta följa myndigheternas direktiv. Smittorisken är inte över även om nästa veckas stora diskussionsämne antagligen kommer att vara hur vi skall börja öppna upp vårt samhälle igen.

Anders Norrback

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15