De offentliga finanserna

25.04.2020 kl. 08:19
I riksdagen diskuterade vi i tisdags planen för de offentliga finanserna för de kommande åren. Redan nu aviseras att dessa kommer att behöva revideras när krisen övergår i ett nytt normalläge. I mitt anförande förde jag fram att våra nationella ekonomiska utmaningar kommer att vara de samma men mycket större till sin omfattning jämfört med innan pandemin.
Återhämtningen innehåller såväl allvarliga hot som stora möjligheter för ekonomin. Mycket beror på hur vi omställer oss från kris till det nya normalläget. Vid en hållbar omställning bör företag, arbetsplatser och vår grundläggande grundtrygghet ligga i centrum. Vi ska förstå situationens allvar men inte låta oss fall in i pessimism utan visa handlingskraft. Som exempel tog jag Österbotten och att vi här är vana vid att använda vår företagaranda till att hitta nya lösningar och nya utvägar. Vi kan se med tillförsikt på framtiden trots det akuta dystra nuläget.
Vi får inte glömma att lantbrukets lönsamhetskris inte har försvunnit någonstans under pandemin och att vi även bör hantera denna kris för att trygga vår försörjningsberedskap. Det är glädjande att det verkar som att coronan har fått folk att uppskatta inhemsk mat mera och uppskatta det arbete jordbrukarna gör. Vi behöver inhemska matproducenter nu och i framtiden men det räcker inte med att det inhemska jordbruket uppskattas utan verksamheten måste också vara lönsam.
Trots att coronan ändrat på de ekonomiska realiteterna är det fortfarande viktigt att vi jobbar för ett ekonomiskt, ekologiskt, socialt och regionalt rättvist samhälle. Med de nya ekonomiska tiderna måste vi också göra en ny lägesbedömning, hitta de åtgärder som balanserar ekonomin mest effektivt och göra prioriteringar. Regeringsprogrammets grund ska vi ska inte ändra på men det är både realistiskt och ärligt att säga att vi säkert blir tvungna att prioritera bland regeringsprogrammets ambitiösa målsättningar. Jag vill understryka att det är viktigt att ingen i det här läget låser sig i något hörn utan att vi kan föra en sansad diskussion kring prioriteringarna.
Ett hett diskussionsämne under den gångna veckan har varit de stödpengar som beviljats företag för att lindra coronakrisens verkningar. Jag vill börja med att konstatera att stödpengarna håller på att utredas och att den bild som varit ute i offentligheten inte beskriver den helhet som stöden utgör. Oberoende detta har det framkommit exempel i offentligheten som nog också fått många av oss i riksdagen att ställa oss frågande till om stöden riktats dit det största behovet finns. Målsättningen i denna akuta situation måste vara att trygga kassaflödet för de företag som tappat hela eller en betydande del av sin marknad. Tids nog när samhället öppnas upp igen behövs stimulansåtgärder. Regeringen har all orsak att korrigera kursen i hur företagen kan stödas ekonomiskt och här pågår förhandlingar som bäst. Bland annat kan nämnas att ett stöd till barer, caféer och restauranger kommer att presenteras de närmaste dagarna.
Slutligen vill jag uppmana alla att fortsätta följa myndigheternas direktiv. Smittorisken är inte över även om nästa veckas stora diskussionsämne antagligen kommer att vara hur vi skall börja öppna upp vårt samhälle igen.

I riksdagen diskuterade vi i tisdags planen för de offentliga finanserna för de kommande åren. Redan nu aviseras att dessa kommer att behöva revideras när krisen övergår i ett nytt normalläge. I mitt anförande förde jag fram att våra nationella ekonomiska utmaningar kommer att vara de samma men mycket större till sin omfattning jämfört med innan pandemin.

Återhämtningen innehåller såväl allvarliga hot som stora möjligheter för ekonomin. Mycket beror på hur vi omställer oss från kris till det nya normalläget. Vid en hållbar omställning bör företag, arbetsplatser och vår grundläggande grundtrygghet ligga i centrum. Vi ska förstå situationens allvar men inte låta oss fall in i pessimism utan visa handlingskraft. Som exempel tog jag Österbotten och att vi här är vana vid att använda vår företagaranda till att hitta nya lösningar och nya utvägar. Vi kan se med tillförsikt på framtiden trots det akuta dystra nuläget.

Vi får inte glömma att lantbrukets lönsamhetskris inte har försvunnit någonstans under pandemin och att vi även bör hantera denna kris för att trygga vår försörjningsberedskap. Det är glädjande att det verkar som att coronan har fått folk att uppskatta inhemsk mat mera och uppskatta det arbete jordbrukarna gör. Vi behöver inhemska matproducenter nu och i framtiden men det räcker inte med att det inhemska jordbruket uppskattas utan verksamheten måste också vara lönsam.

Trots att coronan ändrat på de ekonomiska realiteterna är det fortfarande viktigt att vi jobbar för ett ekonomiskt, ekologiskt, socialt och regionalt rättvist samhälle. Med de nya ekonomiska tiderna måste vi också göra en ny lägesbedömning, hitta de åtgärder som balanserar ekonomin mest effektivt och göra prioriteringar. Regeringsprogrammets grund ska vi ska inte ändra på men det är både realistiskt och ärligt att säga att vi säkert blir tvungna att prioritera bland regeringsprogrammets ambitiösa målsättningar. Jag vill understryka att det är viktigt att ingen i det här läget låser sig i något hörn utan att vi kan föra en sansad diskussion kring prioriteringarna.

Ett hett diskussionsämne under den gångna veckan har varit de stödpengar som beviljats företag för att lindra coronakrisens verkningar.  Jag vill börja med att konstatera att stödpengarna håller på att utredas och att den bild som varit ute i offentligheten inte beskriver den helhet som stöden utgör. Oberoende detta har det framkommit exempel i offentligheten som nog också fått många av oss i riksdagen att ställa oss frågande till om stöden riktats dit det största behovet finns. Målsättningen i denna akuta situation måste vara att trygga kassaflödet för de företag som tappat hela eller en betydande del av sin marknad. Tids nog när samhället öppnas upp igen behövs stimulansåtgärder. Regeringen har all orsak att korrigera kursen i hur företagen kan stödas ekonomiskt och här pågår förhandlingar som bäst.  Bland annat kan nämnas att ett stöd till barer, caféer och restauranger kommer att presenteras de närmaste dagarna.

Slutligen vill jag uppmana alla att fortsätta följa myndigheternas direktiv. Smittorisken är inte över även om nästa veckas stora diskussionsämne antagligen kommer att vara hur vi skall börja öppna upp vårt samhälle igen.

Anders Norrback

Gruppanföranden

Remissdebatt om propositionen om kommun- och servicestrukturreformen

Det kan vara bra att än en gång påminna oss om varför regeringen har startat denna process. Vi vet att befolkningsunderlaget och servicebehovet kommer att ändras så pass mycket under de kommande åren, att samhällets resurser inte räcker till för att stå för notan om serviceproduktionen inte rationaliseras. Lösningen måste därför bli att stärka kommunernas möjligheter att garantera servicen.
03.10.2006 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om pensionärernas inkomster

Riksdagen är på väg att sätta modernt rekord i antalet interpellationer. Vi debatterar idag den femtonde interpellationen för denna period – och då har vi ännu ett år kvar. Under de två tidigare perioderna stannade antalet vid tolv och tretton interpellationer. Det verkar dessutom som om oppositionen indelat väljargrup-perna mellan sig; vänstern talar om pensionärerna, de gröna om barnfamiljerna medan samlingspartiet värnar om kommunerna.
19.09.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om statsbudgeten för år 2007

Ett tack till finansministern och regeringen för presentationen av regeringsperiodens sista budgetförslag. Då vi debatterade den första budgeten hösten 2003 var det ingen i oppositionsleden som trodde att regeringens strama, men ansvarsfulla, budgetramar skulle hålla. Idag får vi alla konstatera att regeringen lyckades genomföra vad den lovat. Statsekonomin är i balans, finländarnas hushållskassa har ökat tack vare systematiska skattesänkningar och de flesta grupper har fått sina stöd förhöjda.
12.09.2006 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i militär krishanteringsoperation i Libanon

Regeringen föreslår att Finland skall delta i FN-operationen i södra Libanon genom att skicka 250 män och kvinnor till regionen. Svenska riksdagsgruppen stöder förslaget. Regeringens begäran om fullmakt för denna fredsbevararoperation står i linje med den säkerhetspolitiska linje och globala ansvar som Svenska riksdags-gruppen talat för.
05.09.2006 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om målen för Finlands EU-ordförandeskap

I vilket tillstånd är EU när Finland tar över stafettpinnen från Österrike den 1 juli? Intrycket är att tyngd-punkterna i EU kommer att ligga dels vid ett effektivare bruk av existerande regler, dels vid utrikesrelatio-nerna samt vid energi, men också rättsliga och inrikesfrågor. Mera verkställighet än lagstiftning, mera utrikesrelationer än förlikningar med Europaparlamentet.
21.06.2006 kl. 00:00

Riksdagens 100- årsjubileumssession

I medlet av 1800-talet började drömmen om ett fritt Finland ta sin form. Tankar blev till ord. Runeberg, Topelius, Snellman, Cygnaeus, Lönnroth och Castren personifierade denna utveckling. På olika sätt bidrog de tillsammans till att Finlands folk fick en gemensam nationalanda som blev en förutsättning för självständigheten några decennier senare.
01.06.2006 kl. 00:00

Remissdebatt om regeringens handikappolitiska redogörelse

Att födas som handikappad i Finland innebär inte ett liv i misär som i så många andra länder. Den nordiska välfärdsmodellen har för längre sedan omfattat de handikappade. Det betyder ändå inte att vi skulle ha nått en godtagbar nivå på servicen. Handikappvården är i Finland inte på samma goda nivå som i de andra nordiska länderna. Personlig assistans och utnyttjande av modern teknologi tryggar inte normalitet i livet på samma sätt som i våra grannländer.
16.05.2006 kl. 00:00