Regeringen vill skydda liv

26.03.2020 kl. 13:28
Regeringen har igår beslutat att begränsa rörelse mellan Nyland och resten av Finland under tre veckor, fram till den 19.4.

Beslutet gjordes för att stävja coronaepidemins framfart i andra delar av landet och därmed förhindra att sjukvården överbelastas så att alla inte får den vård de behöver. I Nyland är förekomsten av coronafall över dubbelt större än förekomsten i övriga Finland
 
- Informationen om de bekräftade fallen visar att coronavirusepidemin har utvecklats snabbare i Nyland än i andra delar av landet.  Just nu är risken stor för en betydande spridning av smittan till andra delar av Finland. Det är helt nödvändigt att minska människors närkontakt med varandra. För att stävja spridningen av coronasmittan föreslår regeringen att vi tar i bruk en rörelsebegränsning mellan Nyland och resten av Finland enligt paragraf 118 i beredskapslagen, säger SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson.

- Rörelsefriheten är en mycket viktig grundrättighet. Det är ändå så att rätten till liv är den mest centrala grundrättigheten. Om vi i hela landet får många coronafall som kräver intensivvård samtidigt så kommer också sjukvården i Nyland att överbelastas. Detta eftersom den mest specialiserade sjukvården finns i Nyland. Begränsningen av rörelsefriheten görs således både för att skydda nylänningarna och människorna i övriga delar av Finland, det vill säga för vårt allas bästa.
 
I beredskapslagens 118 paragraf konstateras att rätten att vistas eller röra sig på en bestämd ort eller ett bestämt område kan förbjudas eller begränsas tillfälligt under undantagsförhållanden om det är nödvändigt för att avvärja en allvarlig fara som hotar människors liv eller hälsa.
 
- THL:s och social- och hälsovårdsministeriets gemensamma syn är att det krävs åtgärder utöver de som redan tagits för att förhindra spridningen av epidemin utanför Nyland. Gör man inte det riskerar speciellt intensivvårdens kapacitet överskridas märkbart under epidemins topp. Händer det, kan vi kanske inte vårda alla patienter som behöver intensivvård på det sätt de behöver, och därmed riskeras deras liv och hälsa.
 
- Jag kan förstå att begränsningarna kan upplevas som krångliga med tanke på att man inte till exempel kan åka till sommarstugan om den är på andra sidan landskapsgränsen.   Men jag vill starkt be om allas förståelse för att regeringen inte gör detta för att förarga, utan för att skydda människoliv. I det arbetet behövs vi alla. Genom detta kan vi bromsa smittospridningen.
 
- Vi följer förstås med läget dagligen. När det visar sig att en begränsning av resande från Nyland inte längre har någon effekt på spridningen av smittan och beredskapslagens krav på nödvändighet inte längre uppfylls så upphävs förstås förordningen, säger Henriksson.
 
Den av regeringen igår godkända förordningen om ibruktagning av befogenheter i beredskapslagens 118 § går nu till riksdagen, där också grundlagsutskottet kommer att behandla förordningen. Grundlagsutskottet och därmed riksdagen har sista ordet.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00