Det finns inga genvägar inom äldreomsorgen

01.02.2019 kl. 09:45
De uppenbara brister och direkt vanvård som förekommer inom äldreomsorgen väcker bestörtning och ingen godkänner det som sker. Många upplever ångest och rädsla för att åldras, vilket är oacceptabelt. 
Det behövs flera olika åtgärder för att vi ska kunna säkerställa allas rätt till en trygg och god ålderdom. Den politiska armbrytning som pågår just nu i riksdagen angående vem som bär ansvaret är olustig eftersom situationen inte uppstått under några år. 

Däremot tror jag att vårdreformen, ifall den går igenom, skulle förvärra situationen i och med att allt fler aktörer skulle kunna erbjuda service. Detta är dock inte den enda orsaken till att jag önskar att landskaps- och vårdreformen faller. Tyvärr har regeringen under denna period också luckrat upp normer som säkerställde kunnande och kvalitet inom äldreomsorgen. Normerna infördes så sent som förra perioden. 

Konkurrensutsättningen och valfrihet med servicesedlar har pågått länge. Övervakning blir tyvärr allt viktigare, många kommuner har alltför länge litat på att deras samarbetspartners följer de villkor som fastställts i konkurrensutsättningen. Möjligheterna för myndigheterna att ingripa bör ses över och frågan om att införa olika slags sanktioner måste diskuteras. 

Under förra riksdagsperioden diskuterades länge om vi borde införa bindande miniminormer för antalet vårdare per patient. Då vi nu sannolikt går in för det måste också vårdbehovet hos varje patient beaktas, enbart antalet patienter kan inte vara det enda kriteriet. Då riskerar behovet av vård hos patienter med stort vårdbehov att inte fullt ut beaktas.  

En utveckling av olika typer av serviceboende får absolut inte leda till försämrad hemvård. Det handlar alltså om behov av mera resurser, inte om att omfördela befintliga resurser inom äldreomsorgen. På den här punkten måste vi vara mycket tydliga. 

Förutom lagstiftning, resurser och övervakning handlar äldreomsorg om attityder, ledarskap, arbetsvillkor och arbetsmotivation. Och om respekt och mänsklighet. Perspektivet måste vara den äldres, inte systemets. 

De privata vårdbolag som nu står vid girighetens skampåle har gjort bort sig rejält och det är enbart genom konkreta åtgärder förtroendet kan återställas. Det kommer inte att vara lätt, det finns inga genvägar då ett förtroende har förbrukats. Krav på hög avkastning inom vården, utan att det drabbar kvaliteten, är en orimlig kombination. Tyvärr har mindre lokala eller regionalt förankrade bolag köpts upp av större kedjor som en följd av den planerade vårdreformen. 

Vi ska dock inte glömma att också den offentliga äldreomsorgen har utsatts för hård kritik. Mycket arbete återstår på många håll för att äldreomsorgen som helhet ska uppfattas som trygg, human och vara av god kvalitet. 

 
Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15