Kvarkenregionen föregångare i Norden

27.05.2018 kl. 06:29
På den globala spelplanen har nyheterna under de senaste veckorna kretsat mycket kring Nordkorea och dess diktator Kim Jong Uns toppmöten.

Mötet med Sydkoreas president Moon Jae-in i den demilitariserade buffertzonen länderna emellan kan nästan beskrivas som ett kramkalas. Kim Jong Uns tänkta möte med Donald Trump i Singapore blev dock - åtminstone tillsvidare - inhiberat. Alla små steg som tas mot en kärnvapenfri Koreahalvö är naturligtvis mycket välkomna.

 

På riksplanet kretsar mycket av diskussionen helt naturligt kring vård- och landskapsreformen. Med en regering som endast har några ledamöters övervikt i riksdagen - och som enligt alla gallupar inte åtnjuter stöd av en majoritet av befolkningen - så är det klart att även rätt vilda spekulationer förekommer. Det har nästan varit lite komiskt att följa med hur samma krafter som vill få Svenska folkpartiet att verka litet och betydelselöst på riksplanet nu verkar vara livrädda för att just Sfp på något sätt skulle förhandla fram lösningar som bl.a. skulle stärka sjukhus i Österbotten.

 

I ekonomiutskottet har vi fått i mål en riktig långkörare i och med att vi avgett betänkande om det nya förslaget till stöd för förnybar energi. Formellt är systemet teknologineutralt men mycket tyder på att det i praktiken kommer att röra sig om vindkraftsprojekt. Exakt vad stödsystemet kommer att kosta är svårt att beräkna men man har uppskattat att det under en period på 12 år är fråga om 120-360 miljoner euro - vilket i och för sig är betydligt mindre än det föregående stödpaketet med inmatningstariffer. Att lagstifta fram nya stöd samtidigt som den parlamentariska företagsstödsarbetsgruppen inte kom till skott känns kanske inte till alla delar helt bekvämt. Positivt är dock att ca 90 miljoner euro kommer att kanaliseras åt de energiproducenter som vill avveckla användningen av kol i förtid. Jag förutspår att en del av dessa euron kommer att landa i Österbotten.

 

Kvarkenrådets medlemmar samlades även till årsmöte i Umeå i måndags. Mötet resulterade i ett historiskt beslut om att inleda arbetet med att ombilda gränskommittén Kvarkenrådet från registrerad förening till en ny organisationsform, EGTS (Europeisk gruppering för territoriellt samarbete, EGTC på engelska). Kvarkenrådet blir således det första helnordiska EGTS:et. Vårt samarbete med de Österbottniska landskapen, Västerbotten och Örnsköldsvik har uppnått den nivå att vi är redo för nästa steg. Vi har vuxit ur vår nuvarande föreningskostym. EGTS är ett färdigt koncept framtaget för att underlätta långsiktig gränsregional samverkan och som ger ett tydligt och starkt mandat. Österbotten skall vara föregångare inom all nordisk samverkan och även bli det landskap som är bäst på att locka helt nya typer av såväl utomstående som utländska investeringar!

Joakim Strand

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50