Mångprofessionellt samarbete behövs inom småbarnspedagogiken

18.04.2018 kl. 16:11
Riksdagen debatterade på onsdagen förslaget till ny personaldimensionering inom småbarnpedagogiken.

Svenska folkpartietRegeringen föreslår en modell där en tredjedel av personalen ska vara barnträdgårdslärare, en tredjedel ska vara socionomer och en tredjedel ska vara utbildade barnskötare.

- Modellen som föreslås är bra och värd att understödas. Vi behöver mångsidigt kunnande inom småbarnspedagogiken och varje yrkesgrupp har sin värdefulla kunskap att bidra med, säger riksdagsledamot Mikaela Nylander.

- Tyvärr ökar regeringen inte antalet studieplatser för barnträdgårdslärare tillräckligt. De 1000 platser utspridda på flera år som tilldelats universiteten räcker inte till om vi ska tillräckligt antal utbildade barnträdgårdslärare år 2030 då den nya modellen ska förverkligas.  Situationen på svenskt håll framför allt i huvudstadsregionen är svår i och med att tillgången på behörig personal är dålig, framhåller Nylander. 

- Utvecklandet av kvaliteten inom småbarnspedagogiken bör fortsätta också efter detta, påpekar Nylander. Det stöd många barn behöver uppmärksammas inte i denna lag och bör vara föremål för nästa reform. 

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Gruppanförande om regeringsprogrammet

23.04.2003 kl. 00:00

Responsdebatt om framtidsredogörelsen

08.01.2003 kl. 00:00

Den nya grundlagens funktionsduglighet

07.01.2003 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om den grå ekonomin

27.11.2002 kl. 00:00

Aktualitetsdebatt om EU

13.11.2002 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om barnens ställning

05.11.2002 kl. 00:00