Vargen, färjan och Hjallis

22.04.2018 kl. 08:05

Som många av oss hållit framme och befarat under det senaste halvåret har vi nu i Österbotten kommit till en punkt där vargens närvaro kraftigt begränsar människor livskvalitet på olika håll i Österbotten. Efter hårda påtryckningar såväl i olika politiska forum som den aktivitet invånarna i Österbotten visat så verkar det nu äntligen som att åtminstone vissa regeringsledamöter har vaknat i frågan. Nu är det upp till bevis att åstadkomma sådant regelverk att vargstammen kraftigt decimeras och att vargar som rör sig på människors gårdar och går åt husdjur skall kunna skjutas omedelbart. 

 

Jag upprepar: I ett land som fyllt 100 – med lagstiftning om obligatoriskt koppel på hundar i tätort – känns det helt sjukt om man plötsligt inte skall kunna plocka bär, gå till skolan eller bedriva jakt och viltvård utan att vara livrädd för vargar. Själv bjöd jag i torsdags till Vasa in Sauli Härkönen, chef för offentliga förvaltningsuppgifter vid Viltcentralen, till ett möte med bl.a. polisen, österbottniska rovdjurskontaktpersoner och markägare. En god dialog är mycket viktig eftersom Härkönen i praktiken ensam väldigt långt ansvarar för beviljande av undantagstillstånd för att fälla varg. 

 

Under torsdagen nåddes vi även av Hjallis Harkimos beslut att hoppa av samlingspartiet. Det blir intressant att se om och hur detta påverkar kohandeln kring de så kallade vård- och landskapsreformerna. Ett för hela Österbotten historiskt och strategiskt viktigt beslut togs även i Vasa stadsstyrelse på måndag kväll. Man beslöt att ett nytt fartyg skall byggas för färjetrafiken i Kvarken, om beviljandet av proprieborgen på högst 35 miljoner samt beviljandet av en finansieringsandel på högst 25 miljoner. Att vi efter åratal av arbete och otaliga möten med fina människor både från finska och svenska sidan äntligen kommit så här långt känns fantastiskt. Jag vill lyfta på hatten åt alla som deltagit och alltjämt aktivt deltar i detta arbete. Själv har jag under många år haft förmånen att arbeta för olika Kvarkenprojekt såväl nationellt, via Vasa stad och Österbottens förbund som genom styrelserna i Kvarkenrådet r.f. och bolaget Kvarken Link Ab och är oerhört stolt över det lagarbete och den laganda som finns i Kvarkenregionen.

Vasa stad och Umeå kommun har under åren tagit ett enormt ansvar för världens nordligaste året runt passagerarförbindelse och lyckats utveckla såväl trafiken som förståelsen för stråkets strategiska betydelse och enorma potential. Den berömda stora bilden handlar om att sammanbinda hamnar i nord-Norge med Ryssland och Kinas nya sidenvägsstrategi. Som en del i detta arbetar vi även för att få territoriell specialstatus för Kvarkenregionen inom EU, dvs. att bilda ett så kallat EGTS. En modern specialdesignad miljövänlig färja är oerhört viktig för alla österbottniska landskap och bör även ses som ett flytande laboratorium och skyltfönster för marinteknologi.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om politiken för geografisk information

Gruppanförande av Mats Nylund 23.5 2018.
23.05.2018 kl. 15:00

Aktualitetsdebatt om EU:s långsiktiga budgetramar

Mats Löfström, 9.5.2018
09.05.2018 kl. 15:03

Interpellation om arbetsvillkoren för ung

Svenska riksdagsgruppen, gruppordförande Thomas Blomqvist
08.05.2018 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om planen för de offentliga finanserna 2019 - 2022.

Anna-Maja Henriksson, gruppanförande 17.4.2018
17.04.2018 kl. 14:52

INTERPELLATIONSDEBATT OM UTBILDNINGEN 28.2.2018

Gruppanförande, Mikaela Nylander, Svenska riksdagsgruppen
28.02.2018 kl. 15:04

Remissdebatt om spaningslagarna 20.2.2018

Gruppanförande, Thomas Blomqvist,
20.02.2018 kl. 15:00

Riksmötet 2018, öppningsdebatt 14.2.2018

Gruppanförande, Anna-Maja Henriksson, Svenska riksdagsgruppen
14.02.2018 kl. 15:00