Mångprofessionellt samarbete behövs inom småbarnspedagogiken

18.04.2018 kl. 16:28

Riksdagen har idag debatterat förslaget till ny personaldimensionering inom småbarnpedagogiken. Regeringen föreslår en modell där en tredjedel av personalen ska vara barnträdgårdslärare, en tredjedel ska vara socionomer och en tredjedel ska vara utbildade barnskötare.

 

- Modellen som föreslås är bra och värd att understödas. Vi behöver mångsidigt kunnande inom småbarnspedagogiken och varje yrkesgrupp har sin värdefulla kunskap att bidra med, säger riksdagsledamot Mikaela Nylander.

 

- Tyvärr ökar regeringen inte antalet studieplatser för barnträdgårdslärare tillräckligt. De 1000 platser utspridda på flera år som tilldelats universiteten räcker inte till om vi ska tillräckligt antal utbildade barnträdgårdslärare år 2030 då den nya modellen ska förverkligas.  Situationen på svenskt håll framför allt i huvudstadsregionen är svår i och med att tillgången på behörig personal är dålig, framhåller Nylander. 

 

- Utvecklandet av kvaliteten inom småbarnspedagogiken bör fortsätta också efter detta, påpekar Nylander. Det stöd många barn behöver uppmärksammas inte i denna lag och  bör vara föremål för nästa reform. 

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Gruppanförande 29.6.2010

Gruppanförande i debatten om kärnkraftstillstånden
29.06.2010 kl. 13:55

Gruppanförande i responsdebatten om budgetramarna 2011-2014

Rambudgeten för åren 2011-2014 innehåller varken stora överraskningar eller nya politiska linjedragningar.
09.06.2010 kl. 15:25

Gruppanförande 26.5

Gruppanförande i remissdebatten om ändring av grundlagen
26.05.2010 kl. 15:30

Gruppanförande 25.5

Gruppanförande under den gemensamma parlamentariska överläggningen om EU-politiken
26.05.2010 kl. 10:50

Gruppanförande 19.5

Gruppanförande om statsrådets redogörelse om kulturens framtid
20.05.2010 kl. 14:30

Gruppanförande 11.5

Gruppanförande om energipaketet och kärnkraften
12.05.2010 kl. 10:35