Klumpsumman behöver höjas.

16.11.2017 kl. 15:02
Mats Löfström uttalar sig i debatten om budgetmotionerna

Riksdagen diskuterade igår budgetmotionerna och riksdagsgruppernas skuggbudgeter. Svenska riksdagsgruppen föreslår i sin alternativa budget att Ålands klumpsumma höjs från 0,45 % till 0,48 %, för att motsvara Ålands befolkningsökning.

  •         -  Systemet med klumpsumman trädde i kraft för 25 år sedan, men har aldrig ändrats. Ålands befolkning har procentuellt ökat dubbelt så snabbt som landets som helhet. Det här gör att det finns över tusen nya ålänningar som betalar skatt som alla andra finländare, men där Åland egentligen inte får tillbaka några pengar för att sköta den offentliga servicen för dem. Det visar tydligt att klumpsumman behöver höjas, säger Mats Löfström, Ålands riksdagsledamot.

Då klumpsummesystemet trädde i kraft år 1993 var Ålands andel av Finlands befolkning 0,48 %. Idag är den 0,53 %. Klumpsumman är dock fortfarande oförändrad på 0,45 %.

  •         -  Om Åland inte skulle ha så låg arbetslöshet och hög sysselsättningsprocent som man har, 81 % i jämförelse med landets genomsnittliga 69 %, skulle Åland idag vara i ekonomisk kris.servicen för dem. Det är inte rätt. Då klumpsummesystemet trädde i kraft var Ålands andel av Finlands befolkning 0,48%. Idag är den 0,53%. Klumpsumman är dock fortfarande 0,45%. Om Åland inte skulle ha såg hög sysselsättningsgrad som man har (81% i jämförelse med landets 69%-iga genomsnitt) skulle landskapet idag vara i ekonomisk kris. Staten har ett ansvar att Ålands självstyrelse har tillräckliga resurser. Åland vill inte ha några allmosor, utan bara få tillbaka en rättvis andel av de skatter man betalar. No more - no lesstliga servicen för dem. Det är inte rätt. Då klumpsummesystemet trädde i kraft var Ålands andel av Finlands befolkning 0,48%. Idag är den 0,53%. Klumpsumman är dock fortfarande 0,45%. Om Åland inte skulle ha såg hög sysselsättningsgrad som man har (81% i jämförelse med landets 69%-iga genomsnitt) skulle landskapet idag vara i ekonomisk kris. Staten har ett ansvar att Ålands självstyrelse har tillräckliga resurser. Åland vill inte ha några allmosor, utan bara få tillbaka en rättvis andel av de skatter man betalar. No more - no less. Senast i den nya självstyrelselagen, som nu är under beredning, behöver grundfinansieringen för Åland höjas. Om man inte vill ge Åland beskattningsrätt, och låta Åland klara sig mer självständigt, behöver klumpsumman höjas för att se till att självstyrelsen har tillräckliga ekonomiska resurser att klara sina åtaganden och fortsätta utvecklas, säger Löfström. 
  •        -  Åland vill inte ha några stöd eller allmosor, utan bara få tillbaka en rättvis andel av de skatter man betalar, konstaterade Löfström i debatten.
Mats Löfström

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30