Tolv åtgärder för att hjälpa de mest utsatta

29.08.2017 kl. 16:20

Vi måste stoppa tudelningen av samhället. Vi vill hindra och förebygga utslagning och presenterar därför 12 åtgärder för att förbättra situationen för de mest utsatta.

- Detta trygghetspaket skulle förbättra folkhälsan och sysselsättningen samt öka tryggheten. Samtidigt skulle samhällets kostnader minska, när folk mår bättre, säger SFP:s partiordförande Anna-Maja Henriksson.

- Till exempel utslagningen av pojkar och unga män är ett stort samhälleligt problem, som vi vill åtgärda med detta paket. Vi måste bli bättre på att i tid identifiera de som behöver stöd. Ingen ska falla emellan, vi vill ha med alla, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Stefan Wallin.

1. Mental hälsa till nationell prioritet. 
Psykiska problem förorsakar mänskligt lidande och miljardkostnader åt samhället årligen. Tyvärr har den mentala hälsan blivit i skymundan i vårdreformen. Vi behöver ett långsiktigt nationellt program för mental hälsa, men också genast satsningar på tidigt ingripande och ett tillräckligt antal psykiatriska sjukvårdare vid hälsocentralerna.

2. Förmånligare boende.
För största delen människor är boende den mest betydande kostnaden. För att stävja boendekostnaderna behöver vi mera planerad tomtmark, vilket i sin tur leder till större bostadsutbud. Kommunerna måste säkra ett tillräckligt antal hyresbostäder. Samtidigt måste vi skapa nya boendeformer och fungerande pendlingsområden. Vi skulle medvetet satsa på kollektivtrafik i våra tillväxtorter så att finländarna också har möjlighet att bo på större avstånd från våra tillväxtcentrum.

3. Förbättra ensamförsörjarnas situation. 
Barnfattigdom är en växande trend i Finland och är vanligast i ensamförsörjarfamiljer. Den största delen av ensamförsörjarna är kvinnor. Därför skulle vi höja barnbidragets ensamförsörjartillägg. Vi skulle också ändra lagen så att ensamförsörjartillägget inte längre minskar utkomststödet.

4. Fyra timmar avgiftsfri småbarnspedagogik per dag för alla barn som fyllt tre år. 
I Finland deltar endast ca 75 procent av barnen i småbarnspedagogik. Det är alarmerande med tanke på hur viktigt småbarnspedagogik är för barnets inlärning, sociala färdigheter och utveckling. Därför vill vi trygga rätten till en kvalitativ småbarnspedagogik för alla barn, oberoende av föräldrarnas ekonomiska situation.

5. Höj garantipensionen för att hjälpa de minst bemedlade pensionärerna. 
De som lever på garantipension hör till de som har de allra sämst ställt i samhället och vi bör ta hand om dem.

6. Trygga studerandes utkomst. 
Alla finländare ska ha jämlika möjligheter till högskolestudier oberoende av socioekonomisk bakgrund. Vi skulle återinföra det studiepenningsbaserade studiestödet. Vi skulle också höja studiestödets inkomstgränser med 50 procent. Studerande får inte bestraffas för att de jobbar.

7. Stöd åt våldsoffer. 
Våld i närförhållande och våld mot kvinnor är betydande samhällsproblem som har sociala, hälso- och ekonomiska följder. Därför skulle vi grunda tre våldtäktskriscenter och 25 nya skyddshem.

8. Utslagningen av pojkar och unga män bör förhindras. 
Vi vill höja anslagen för uppsökande ungdomsarbete och annan förebyggande verksamhet. Vi vill också förbättra möjligheterna att få träffa skolsjukskötare, -kuratorer och -psykologer. Ingen ungdom får bli utan utbildning eller rehabilitering.

9. De papperlösas situation bör underlättas.
Alla ska ha rätt till grundläggande service såsom hälsovård. Det är också viktigt att komma ihåg att papperslöshet utsätter för utslagning och i värsta fall radikalisering. Att hjälpa de papperslösa är därför nödvändigt ur såväl mänsklig som samhällelig synvinkel. Det får aldrig vara fel att hjälpa en människa i nöd.

10. Minska ungdomsarbetslösheten genom en minijobsmodell. 
I vår minijobsmodell skulle under 30-åriga ungdomar få förtjäna 500 euro i månaden, utan att det skulle påverka bidrag eller andra förmåner. Arbetsgivarna skulle i sin tur betala mindre arbetsgivaravgifter då de anställer en ung person.

Deltidsjobb kan för många vara ett viktigt första steg i återgången till arbetslivet. Därför föreslår vi också en höjning av arbetslöshetsskyddets skyddade belopp, vilket skulle uppmuntra till att ta emot deltidsjobb. Vi vill göra det mer flexibelt att kombinera sjukpension och deltidsarbete.

11. Ett kostnadstak för sjukvårdskostnader. 
Istället för ett tak för läkemedel, ett tak för resekostnader och ett tak för klientavgifter osv., kunde vi i framtiden ha ett gemensamt kostnadstak för alla dessa kostnader.

12. Tillräckliga resurser för skuldrådgivning och mer rimliga noteringstider för betalningsanmärkningar. 
Överskuldsättning och betalningsanmärkningar ökar ständigt i Finland. Orsakerna till skuldsättning och utslagning är varierande, men det väsentliga vore att koncentrera resurser på att hjälpa de skuldsatta, istället för att försvåra deras läge.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00