Löfström föreslår kostnadseffektivt incitament för att öka antalet elbilar

08.05.2017 kl. 12:30
Mats Löfström, Svenska riksdagsgruppens andre vice ordförande och medlem av riksdagens kommunikationsutskott, har lämnat ett skriftligt spörsmål till regeringen i ärendet och förbereder också en åtgärdsmotion.

 

 

Arbetet med att bygga ut infrastrukturen för alternativa bränslen i Finland börjar ta form och nyligen meddelade arbets- och näringsministeriet att de stöder ett spetsprojekt för att utveckla laddningsinfrastrukturen för elbilar. Än så länge är antalet elbilar i Finland relativt lågt, och den stora utmaningen består fortfarande i att skapa fler incitament för att välja elbilar.

 

En förhållandevis enkel satsning som skulle tjäna som ett gott incitament, kunde vara att laddning av egen elbil på arbetsplatser inte skulle utgöra en skattepliktig naturaförmån för arbetstagaren. Om arbetsgivare vill erbjuda sina arbetstagare att bekosta elström på arbetsplatsen för att ladda arbetstagares egen bil, anses det idag vara en sådan förvärvsinkomst som arbetstagaren skall förmånsbeskattas för.

 

-    Om möjligheten fanns att istället klassificera laddningspunkter åt

anställda som sedvanlig personalförmån, kunde åtgärden utgöra ett enkelt incitament för företagare att investera i laddningsstationer vid sina arbetsplatser. På så vis skulle det fungera som ett bra komplement till de satsningar som görs för att förbättra laddningsinfrastrukturen, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

 

-    Framförallt skulle möjligheten för arbetstagare att ladda sin bil

på arbetsplatsen, utan att bli förmånsbeskattad för elen, göra vardagen enklare och i sin tur locka ännu fler att investera i en elbil då man idag ofta oroar sig för var, förutom i hemmet, man kan ladda bilen om strömnivån blir låg. Satsningen skulle också vara kostnadsmässigt skälig och försvarbar i förhållande till att åtgärden i praktiken kan bidra till att öka antalet elbilar i Finland.

 

-    En sådan möjlighet skulle också ge företag med en stark miljöprofil

ytterligare konkreta verktyg att höja sitt miljö- och klimatarbete.

Världen står inför en enorm klimatutmaning, istäcket i Arktis smälter i alarmerande takt och det behövs därför så många konkreta, snabba och enkla åtgärder som möjligt vid sidan av de stora strategierna.

 

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Gruppanförande 24.11.2010

Gruppanförande i remissdebatten om statsrådets redogörelse om deltagande i EU:s stridsgrupper 2011
25.11.2010 kl. 09:16

Gruppanförande 23.11.2010

Gruppanförande i debatten om europeiska säkerhetsstrukturer
25.11.2010 kl. 09:13

Gruppanförande 18.11.2010

Gruppanförande i remissdebatten om statsrådets redogörelse om jämställdheten mellan kvinnor och män
19.11.2010 kl. 10:54

Gruppanförande 17.11.2010

Gruppanförande i interpellationsdebatten om sysselsättningen
19.11.2010 kl. 10:51

Gruppanförande 10.11.2010

Gruppanförande i remissdebatten om förslaget till fjärde tilläggsbudget för 2010 och komplettering till budgetförslaget för 2011
11.11.2010 kl. 14:12

Metropolpolitik

I Svenska akademiens ordlista står det att metropol betyder huvudstad eller storstad. Under de senaste åren har ordet metropol blivit ett begrepp i den politiska debatten som ofta förknippats med en vilja eller ett tryck att från statens håll öka styrningen i Helsingforsregionen.
09.11.2010 kl. 15:06

Gruppanförande 27.10.2010

Gruppanförande i debatten om den ekonomiska politiken inom Europeiska unionen och euroområdet
29.10.2010 kl. 12:55