Reflektioner från Turkiet

24.04.2017 kl. 11:34
För en vecka sedan ordnades folkomröstningen om förslaget till ny konstitution i Turkiet, där en knapp majoritet röstade ja till det kontroversiella konstitutionsförslaget att ge presidenten (mycket) mer makt.

Personligen hade jag, liksom många andra, hoppats på ett annat valresultat eftersom historien visat hur farligt det kan vara att koncentrera mycket makt hos ett fåtal, eller en ensam. Därför bör man alltid undvika att centralisera så mycket suverän makt till en och samma person. Slutet på demokratin i Turkiet hägrar nu i horisonten, vilket i så fall också har stora konsekvenser för oss i Europa. Jag hoppas att jag motbevisas och att folkomröstningen inte betyder slutet för demokratin i landet, men det ser tyvärr onekligen mörkt ut.

Det finns några reflektioner av folkomröstningen som jag tycker att är viktiga att notera och som inte enbart berör Turkiet, utan samhällsklimatet generellt.

1. Splittringen. De stora ekonomiska centrumen i Turkiet, städerna Ankara, Izmir och Istanbul röstade alla nej till den nya konstitutionen. Områdena utanför städerna röstade ja. Folkomröstningen gav bilden av ett djupt splittrat land. En liknande splittring såg vi i Storbritanniens Brexit-omröstning och i det amerikanska presidentvalet. Opinionsundersökningar visar på en liknande splittring i Frankrike inför presidentvalet.

Urbaniseringen, globaliseringen och digitaliseringen har lämnat efter sig en stor skara människor som känner sig bortglömda av den politiska, akademiska och ekonomiska eliten. Det är nästan som om två olika länder växer fram i ett och samma land och utan splittringen hade resultatet av folkomröstningen kanske blivit annorlunda. Det här gäller inte enbart Turkiet. Jag tror därför att det är mycket viktigt att reflektera över den växande samhällssplittringen i många länder, eftersom splittring och indelning skapar grogrund för missnöje och farlig populism.

2. Folkomröstningar. Brexit och Turkiets folkomröstning; 51,89 % mot 48,11 % respektive 51,41 % mot 48,59 %. I båda fallen bestämmer en majoritet, men en rätt liten sådan, enorma öden för ett helt land samtidigt som nästan hälften av ländernas befolkning var emot.

I Finland har vi en grundlag som till skillnad från Turkiet inte kan ändras av folkomröstningar, utan kräver ett bredare samförstånd för att inte smala enkla majoriteter ska kunna göra enorma beslut. Grundregeln är att en ändring av Finlands grundlag måste godkännas av två på varandra följande riksdagar med val i mellan. Först måste en förändring godkännas av en majoritet av den sittande riksdagen. Därefter måste lagförändringen ytterligare godkännas av 2/3 av den följande riksdagen. Det här skapar tröghet, men också stabilitet och trygghet.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan försökte ändra Turkiets grundlag via parlamentet, men fick inte tillräckligt med stöd för det. Därför blev det en folkomröstning i stället. Folkomröstningar är dock lättare att påverka om retoriken piskats upp. Samtidigt har kampanjen bedrivits under undantagstillstånd där journalister fängslats och där oppositionella kallats terrorister, vilket förhindrat en ordentlig faktabaserad debatt.

3. Diplomatiska förbindelser offras för kortsiktiga inrikespolitiska vinster. Erdogan har kallat både Holland och Tyskland för fascister och anklagat omvärlden för att ha motverkat Turkiet. Inget land har motverkat Turkiet, men på det här sättet har Erdogan piskat upp en vi mot dem känsla i stöd för grundlagsändringen. För många medborgare som hört ens president kalla ett annat land för fascister kommer den bilden finnas kvar också efter en folkomröstning. Därför är sådan retorik farlig. Av den anledningen bör alla vara återhållsamma med retoriken mot andra länder eftersom det skapar misstänksamhet som kan växa till fördomar och till och med hat.

Återhållsamhet generellt i retoriken också på hemmaplan är naturligtvis alltid att föredra. Att alltid kunna se den man talar om, i ögonen, är en bra tumregel.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00