Nya tag mot överskuldsättning

23.04.2017 kl. 09:30



I Finland har vi misslyckats med att förebygga överskuldsättning. Redan över 370 000 personer har betalningsstörningar och antalet ökar år för år.

Enligt den gällande lagstiftningen är en betalningsanmärkning i kraft huvudsakligen två till fyra år. Betalningsanmärkningarna kan vara i kraft i flera år även efter att den fordran som orsakat anteckningen har betalats. Att små betalningsförsummelser stämplar människor i åratal är oskäligt och går emot den allmänna rättskänslan. Betalningsanmärkningar förhindrar bland annat beviljandet av bostadslån och hemförsäkring, införskaffandet av kreditkort och att köpa på avbetalning. Anmärkningarna leder även till andra negativa ekonomiska dynamiska effekter.

Vi måste ändra på samhällets synsätt på att ha betalningssvårigheter. Skammen över att ha ekonomiska problem leder till att personer med skuldproblem inte vågar eller vill söka hjälp. Istället för att misstagen lämnar oskäliga, åratal giltiga negativa betalningsanmärkningar i ett register borde vi koncentrera oss på att hjälpa våra överskuldsatta medborgare.

I värsta fall förorsakar betalningsstörningar utslagning och en skuldspiral, som även blir dyrt för samhället. I Finland har vi tiotusentals utslagna unga. Våra ungdomar är vår framtid, men samtidigt finns det en oro hos ungdomarna inför framtiden. Den oro betalningsstörningarna medför är ett orosmoment som enkelt kunde avlägsnas.

Vi borde koncentrera på att hjälpa överskuldsatta framåt i livet istället för att gräva deras grop ännu djupare. Med att väsentligt förkorta giltighetstiden för anmärkningarna kan vi på ett konkret sätt stöda medborgare med ekonomiska problem.

Jag understöder även tanken på ett positivt kreditregister. I de flesta europeiska länder finns redan ett positivt kreditregister. I Sverige är positiva kreditupplysningar tillgängliga för alla. Finland borde ta exempel av Sverige och möjliggöra ansvarsfull kreditgivning samtidigt som överskuldsatta medborgare stöds.

Personligen har jag kommit i kontakt med problematiken kring betalningsstörningar då jag under min studietid arbetade på en banks juridiska avdelning med bland annat indrivning. Det var tråkigt att se hur relativt små försummelser ofta ledde till överskuldsättning och hur betalningsstörningar påverkade vardagen negativt för många på många olika sätt.

Under de senaste två åren har jag diskuterat dessa frågor med kolleger över partigränserna och med flera sakkunniga och upplever att det finns en vilja att ta tag i dessa saker. Jag har nyligen ställt ett skriftligt spörsmål om betalningsstörningarnas giltighetstider och om att införa ett positivt kreditregister. Svaret på spörsmålet tyder på att regeringen inte fullt ut förstått problematiken kring dessa frågor. I svaret konstaterades ändå att vid halvtidsöverläggningarna i Sipiläs regering behandlas olika lösningsmodeller för att utveckla ställningen för gäldenärer med betalningsstörningar. Det återstår att se vad detta betyder i praktiken. Jag kommer att fortsätta arbeta för att få bort skammen över att ha betalningsstörningar och för att hjälpa våra överskuldsatta medborgare framåt i livet. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsrådets meddelande om valfinansieringen

Demokrati förutsätter val. Val förutsätter kandidater och partier. Men val förutsätter också valkampanjer. Valkampanjer är inte gratis, de kostar. Det räcker inte med att nå ut till väljarna bara på torg- och stugmöten och med dörrknackning – inte för att de är helt gratis, de heller.
30.09.2009 kl. 15:35

Interpellationsdebatt om äldreomsorgen

Det är uppfriskande att oppositionen också intresserar sig för politiska substansfrågor som direkt berör medborgarnas vardagliga liv. Äldreomsorgen är utan tvekan en sådan. Äldreomsorgen är ändå mindre lämplig som föremål för en interpellation eftersom den är en gemensam angelägenhet för regeringen och hela riksdagen, och inte minst för kommunerna där oppositionen här i riksdagen bär samma ansvar som regeringspartierna.
29.09.2009 kl. 15:15

Remissdebatt om budgetförslaget för 2010

Minns någon en statsbudget som alla skulle ha varit helt tillfreds med? Knappast. Oppositionen hittar alltid stora brister i budgetförslagen och regeringspartier hittar mindre brister. Knappast har det ens funnits någon finansminister som skulle ha varit helt nöjd med alla detaljer. Det hör till sakens natur, eftersom varje budget är en balansgång och pengarna aldrig räcker till.
15.09.2009 kl. 16:05

Statsrådets redogörelse om mänskliga rättigheter

För att Finlands människorättspolitik utåt ska vara trovärdig gäller den gamla goda visdomen att det gäller att först sopa rent för egen dörr. Svenska riksdagsgruppen välkomnar därför att denna fjärde redogörelse också täcker respekten för de mänskliga rättigheterna och grundläggande fri- och rättigheterna i det egna landet.
09.09.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55