Ljus i tunneln

27.03.2017 kl. 13:20
Det har nu gått åtta år sedan världen gick in i den värsta ekonomiska krisen sedan andra världskriget. På Åland kan man nästan fråga sig, vilken kris?

Vi har på det stora hela klarat oss helskinnade genom krisen realekonomiskt och i synnerhet privatekonomiskt. Det ska vi vara mycket tacksamma för, och det finns flera delförklaringar till varför vi klarat oss bättre än många andra. I de s.k. krisländerna i södra Europa har man dock kämpat med arbetslöshetsnivåer på över 20 %. Också i Finland har vi kämpat med en sviktande ekonomi och hög arbetslöshet.

 

Nu syns ändå äntligen lite riktigt ljus i tunneln i krisländerna, Europa som helhet och i Finland. Den europeiska ekonomin växer för tillfället, för första gången sedan 2008 snabbare än den amerikanska, och samtliga 28 EU länder har tillväxt. EU kommissionens senaste prognos från februari pekar också på att samtliga EU länder kommer fortsätta att ha tillväxt 2017 och 2018.

 

Det är inte enbart BNP:n som ökar, utan det skapas också arbetsplatser. Den europeiska statistikmyndigheten Eurostat meddelade för två veckor sedan att antalet anställda aldrig tidigare varit så högt i EU som nu. 232,9 miljoner människor är i arbete. Arbetslösheten är fortfarande hög, i synnerhet i vissa länder, men den minskar nu i nästan alla länder. Tyskland har de högsta sysselsättningssiffrorna sedan återföreningen.

 

Finland är inget undantag, utan det nya året har ekonomiskt startat ganska bra. I tisdags meddelade Arbets- och näringsministeriet att antalet arbetslösa i Finland nu är 332 000 stycken. Det är väldigt många, men ändå 28 800 färre än året innan. Också ungdomsarbetslösheten och långtidsarbetslösheten är på nedåtgående. Trenden går alltså i rätt riktning. Tullens uppgifter visar också att exporten ökar, även om handelsbalansen ännu är negativ. De här positiva signalerna är mycket glädjande.

 

Men trots det här är Finlands ekonomi ändå rätt svag i ett jämförande perspektiv. Finlands BNP var i slutet av året bara 95,3 % i jämförelse med nivån år 2008. Vår BNP är alltså fortsättningsvis mindre än då krisen inleddes. I Sverige är samma siffra 114,9 %. Sveriges återhämtning sedan krisen är smått otrolig och man gjorde ifjol ett budgetöverskott på 85,3 miljarder kronor. Finlands budgetunderskott har minskat lite, men var ändå 4,9 miljarder euro ifjol. Finland har således en god bit kvar till Sveriges siffror och det finns ingen möjlighet för politiker och arbetsmarknadsparter att vila på lagrarna. Tvärtom behöver en ännu högre växel sättas in i reformarbetet, så att vi slår vakt om välfärdssamhället också på längre sikt.

 

Vad behöver då göras. Mycket behöver göras på arbetsmarknaden. Trots över 300 000 arbetslösa finns nästan 110 000 lediga jobb anmälda till arbets- och näringsbyråerna. Det här visar att vi har problem med styvhet i arbetsmarknaden, flitfällor, att mobiliteten inte fungerar och att vi har en utbildningsmissmatch. Alla arbetskraftsbyråer fungerar heller inte optimalt då det gäller att matcha jobbsökande till ledigt jobb. Här finns alltså mer jobb att göra.

 

Det jobbet blir ändå både lättare och mer motiverande att göra då siffrorna pekar i positiv riktning och då det kommer positiva nyheter. Förra veckan meddelade bilfabriken i Nystad att man fått ännu ett nytt kontrakt av Mercedes. Jag hade förmånen att besöka fabriken i höstas då man meddelade att man kommer anställa tusen personer. Förra veckans besked betyder ytterligare tusen, och det här har inte varit den enda glädjande nyheten i ekonomin. Det gäller nu att ta fasta på dessa ljusglimtar för att skapa nödvändig framtidstro för att fortsätta arbeta med att tackla samhällets utmaningar. Mycket återstår att göra, men ljus syns nu i tunneln både i Europa och Finlands ekonomi.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00