Regeringen bygger luftslott

02.03.2017 kl. 15:10
Det ursprungliga syftet med vårdreformen var mer jämlik vård åt alla finländare, bättre samarbete mellan socialvård, bashälsovård och specialsjukvård samt lägre kostnader för vården. Enligt SFP:s partiordförande Anna-Maja Henriksson verkar det som om inga av dessa målsättningar kommer att uppnås.

- Vården kommer inte att bli mer jämlik, utan snarare riskerar ojämlikheten öka mellan patienter som använder arbetsplatshälsovård och patienter som använder sig av landskapens vårdbolag. Valfrihetsmodellen kommer att göra det så gott som omöjligt att samarbeta mellan vårdformerna, vilket bland annat innebär sämre service för mindre bemedlade finländare. Och vad gäller kostnadsminskningen beräknas bara kostnaderna för olika ICT-investeringar överskrida de 3 miljarder regeringen påstått sig spara med reformen, säger Henriksson.

 

Henriksson undrar vad som blir bättre av att landskapen, som de facto ser ut att få ett väldigt begränsat självstyre, övertar ansvaret för hela social- o hälsovården

 

- Vad innebär det för människorna i kommunerna att så väsentliga delar av kommunernas uppgifter överförs till landskapen? Jo, det demokratiska inflytandet krymper och blir för vissa kommuners och därmed medborgares del i praktiken obefintligt. Med denna reform tar man ett stort steg bort från medborgarsamhället samtidigt som inga garantier för bättre service finns. Fortsättningsvis vore det enda kloka att ta time out med hela paketet tills alla bitar, också valfriheten och hur den ska se ut är klara.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00