Målmedveten och realistisk energistrategi behövs

03.12.2016 kl. 08:17
Kampen för Vasa centralsjukhus pågår för fullt. Senaste vecka märkte vi att det finns krafter i regeringsställning som uppenbarligen är beredda att eventuellt till och med medvetet feltolka och fel citera grundlagsutskottets tidigare utlåtanden

Det är  det sjukaste man på nära håll tvingats bevittna i lagstiftningsväg. Om det är någon som vill se hur låg nivån är denna vecka rekommenderar jag Ilkkas chefredaktörs kolumn senaste söndag. Att föraktet mot svenskan sitter så otroligt djupt var trots allt för mig en överraskning. Jag hoppas tidningen publicerar mitt svar.

 

Denna vecka i riksdagen har även handlat om regeringens energi- och klimatpolitiska strategi. ”-Världen står inför en energiekonomisk förändring”, sa näringsminister Olli Rehn när han i förra veckan presenterade strategin. Sin stil trogen använde Rehn inte överord, men han kunde mycket väl även ha talat om revolution. Det kommer att hända mycket stora saker på energi- och klimatfronten fram till 2030 och ännu mer fram till 2050.

 

För att få till stånd utsläppsminskningar är trafikens andel stor. Vi behöver både skattemässiga incitament och bra lagstiftning för att främja elbilismen. Vi ligger redan nu efter många andra och satsningarna fram till år 2030 är främst på bilar som går på biobränsle. Bioenergisatsningen betyder att virkesuttaget ska öka, vilket är fullt möjligt på ett hållbart sätt.

 

Det är även viktigt att vi tryggar samproduktionen av el och värme med tanke på vårt nordliga läge och de utmaningar säsongvariationerna innebär. Fjärrvärmeproduktionen bör fock på sikt övergå till förnybara energikällor. Då det gäller utvecklingen av olika förnybara alternativ bör de planerade stödsystemen vara teknologineutrala. Vindkraften är redan idag ett av de billigaste sätten att utöka den förnybara kapaciteten. Stödsystemet måste visserligen ses över, men det är en dålig strategi att politiskt bromsa utbyggnaden.

 

Vi borde även på allvar få i gång vår produktion av solenergi. Vi har en lika stor produktionspotential av solenergi som norra Tyskland. Det borde vi inse och handla därefter. Regeringen borde skapa sporrande element för att så många som möjligt ska kunna ersätta en del av sin köpta el med lokalt producerad solenergi. Tyvärr försvåras lokal produktion idag av vår egen lagstiftning, med bland annat bestämmelser om tomtgränser som utgör hinder. Sydösterbotten kunde absolut vara en föregångare när det gäller solenergi!

 

I regeringens papper betonas även helt rätt att energiteknologin med sina nya produkter, service och innovationer har potential att fungera - och fungerar redan - som en betydande motor för tillväxt. Vi ser det tydligt i Vasaregionen där andelen cleantech-patent är större än i någon annan region i Norden. Regeringen borde även infria sina löften om ett starkt partnerskap mellan den privata och offentliga sektorn. I Österbotten har vi redan nått upp över regeringen sysselsättningsmålsättning på 72 %. Att dra ner på den offentliga servicenivån i ett landskap som bidrar till att försörja andra landskap är mycket oklokt ur hela landets synvinkel.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15