Allt är inte mörkt i november

21.11.2016 kl. 14:58



För ett år sedan hade jag riksdagens kommunikationsutskott på besök på Åland. Förra veckan var kommunikationsutskottet inbjudna av ledamöterna i Birkaland, Satakunta och egentliga Finland att under en dag besöka deras landskap. Den här typens studieresor är viktiga för att få perspektiv och förståelse hur olika delar av landet ser ut i verkligheten. Från tidig morgon till sen kväll var vi i onsdags på resa.

Vi började i Tammerfors, utskottsmedlemmen Mikko Alatalos hemort. Där invigdes förra veckan en 2,3 km lång tunnel längs Näsijärvis strand för att få bort genomfartstrafik från centrum. Ett stort projekt för en stad som är på gång. Nyligen invigdes ett stort nytt tornhotell, ett enormt nytt köpcentrum byggs i centrum, nya bostadshus växer fram och på Tammerfors bangård planeras en ny hockeyarena att byggas ovanpå. För ett par veckor sedan beslöt Tammerfors stad också att förverkliga planerna om att bygga en spårvagnslinje. År 2021 ska spårvägen vara i trafik.

 

Från Tammerfors åkte vi till vice-talman Arto Satonens hemstad Sastamala. Där besökte vi företaget Fortaco som förra året behövde rekrytera 40 nya anställda för tillverkning av start-up företaget Linkkers elbussar. Där monteras för tillfället elbussar till Helsingfors, Köpenhamn och Åbo kollektivtrafik. Hittills är det inte frågan om någon massproduktion, men bussarna fungerade utmärkt kunde vi konstatera efter en provtur.

 

Vidare till Raumo, som ligger i utskottets ordförande Ari Jalonens landskap Satakunta. Där meddelade Rolls-Royce i juni att de kommer investera 57 miljoner euro för att bygga ut sin fabrik som utvecklar och tillverkar framdrivningssystem för fartyg. Företaget sysselsätter sedan tidigare hundratals anställda på orten. Ett stenkast från fabriken ligger varvet som efter sydkoreanska STX fått nya inhemska ägare. I somras fick företaget en stor order av danska Mols-Linien för att bygga en 158 meter lång färja. Ordern ger 1000 arbetsår och betyder att varvet åter kan satsa framåt. Varvet har långa traditioner och där byggdes bl.a. Birka Stockholm.

 

Resan fortsatte från Satakunta till Egentliga Finland, utskottsmedlemmen Katja Taimelas landskap. Första stoppet där var i Nystad och Valmet Automotives bilfabrik med 1500 anställda. I samband med vårt besök meddelade Valmet Automotive att de kommer göra sin största nyanställning någonsin. 1000 personer kommer nyanställas. Man tillverkar inga bilar under eget märke, utan är en kontraktstillverkare. Förr i tiden gjorde man bilar åt Saab. Nu gör man bilar åt Mercedes. Den höga graden av robotisering och automatisering samt fabrikens rykte om dess höga kvalitetsnivå gör den konkurrenskraftig och att Mercedes nu, vid sidan av sin A-klass, också kommer börja tillverka sin GLC-klass där. Om man lyckas med nyanställningarna är det inte osannolikt att ännu fler nyanställningar kommer komma. Det här är en ytterst fin sak för den finska exporten.

 

Dagens sista besök var i Åbo där vi vid sidan av att prova elbussarna också träffade Åbo stads ledning. Där överväger man också att (åter)bygga spårvägen. Varvet i Åbo går på högvarv och orderböckerna är fyllda många år framöver, vilket ger framtidstro i staden. Att Viking Line, med bygget av Viking Grace, i praktiken räddade Åbovarvet visar sig nu i efterhand att var av oerhört stor vikt.

 

Man får lätt en bild över att allt är dystert i den finländska ekonomin. Det är det inte. Onsdagens landskapsresa gav hopp och framtidstro genom alla konkreta planer som presenterades. Förhoppningsvis kan vi snart börja skönja en återhämtning i ekonomin, även om den är ojämn och inte sker i alla sektorer eller över hela landet. Reformerna för att göra Finland mer konkurrenskraftigt och arbetsmarknaden mer dynamisk måste därför fortsätta. Då kan återhämtningen omvandlas till tillväxt, något hela Finland och Åland skulle gynnas av.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00