Enkla svar på svåra frågor

16.11.2016 kl. 11:40



Klockan är strax efter nio på kvällen, tisdagen den nionde november, när det händer. En magkänsla av overklighet, senare direkt vanmakt erövrar vardagsrummet i den finländska USA-ambassadörens residens i Washington DC.

Riksdagens utrikesutskott hade ett par timmar tidigare bänkat sig framför teven – fullt övertygat om att Hillary R. Clinton denna kväll spränger glastaket och blir USA:s 45:e president. Erfarenhet bör rimligtvis segra över populism.

Men när röstningskartan över Florida, North Carolina, Michigan, Pennsylvania och Ohio, alla kritiska delstater, växer fram börjar också denna megalomaniska USA-”jytky” – en sannfinländsk formulering för pangseger – ta form.

Kring tiosnåret tvingas vi inse: Den Andra Kandidaten kommer att vinna. Han blir nästa president. För USA, men med globalt kraftfält.
Resultatet slår inte bara oss med total häpnad. De hålögda statsvetare, utrikespolitiska experter och tankesmedjor vi träffar nästa morgon hade heller aldrig räknat med detta.

Vad var det som hände? Hur i fridens namn kan denna veritabla buffel, som aldrig förr innehaft ett enda politiskt uppdrag, vinna över en tidigare senator, utrikesminister och presidentfru? Hur kan någon, som systematiskt lyckats skymfa latinos, kvinnor och de flesta minoriteter, vinna över en kvinna som ingalunda var felfri men nog i alla sina tal varit noga med att inkludera framom exkludera?

”Together we are stronger” var hennes positiva valslogan. Då den sannamerikanska motkandidaten härmade Ronald Reagan, som var en politiskt klart mer kompetent föregångare, då han nu lovade ”Make America great again”.

Valforskningen kommer tids nog att ge oss svar på dessa frågor. Men redan vet vi att fenomenet Trump ingalunda är unikt. Samma fenomen, samma symptom, finns också hos oss, i Europa, i Finland. Gemensam nämnare är den växande klyftan mellan det, som kallas etablisssemang och det, som kallas gräsrötter.

Då de sistnämnda känner sig tillräckligt provocerade, uppgivna eller uppviglade, sker det oväntade. Då spelar det ingen roll vad som är fakta och vad fiktion. Det viktigaste är ”förändring”, detta så underbara men ack så brutalt missbrukade ord i västerländsk demokrati.

Hillary Clinton stod med all sin erfarenhet och presidentpotential med fötterna djupt i maktkvarterens matjord i Washington DC. Hennes motkandidat kunde i normala fall ha skjutits ned som en politiskt blåögd fastighetsmiljardär från Manhattan, som eliternas elit.

Men för många, förbluffande många, korrigerades denna hans bakgrund med att han är hemma från, talar som – och beter sig som en vanlig grabb från Queens, en annan del av New York City. En man av folket. Som vågar säga vad han tycker, utan en tanke på att det kommer en dag efter valet också. Dessutom han han blivit rik, så rik att han till och med lyckas undvika skatt. Då måste man ju vara oerhört smart?

Valkampanjer är tuffa. I konkurrensens hetta sägs, skrivs och skvallras allt möjligt. Så även hos oss. Dagen efter valet är ändå är en dag då man skall kunna se sig själv, sitt kampanjteam och – framförallt – sina väljare i ögonen och fråga: kan jag hålla vad jag lovat? Har jag lovat mer än vad jag jag kan hålla? Se där, tvenne frågor som är viktiga för förtroendet för det politiska system vi har.

Onsdagen den tionde november, de hålögda ansiktenas morgon alltså, var också en dag för försoning. Den nyvalda presidenten uppmanade nationen att tacka Clinton för hennes långvariga insats för nationens bästa. Rörande. Bara två dagar tidigare ville han bura in henne för hennes påstådda användning av sin privata e-mailserver för hemliga mail.

Lite tidigare ville han tvinga henne till drogtest, denna kriminella, vidriga lögnerska. För att nu nämna två av de lindrigaste invektiven han använde om henne.
Nå, nu skall då allting vara glömt. Det tycks det också vara, på ytan. Hillary Clinton höll inget tal på valnatten, men nog dagen därpå. Hon önskade att hennes motkandidat ges en chans stt lyckas, att han förtjänar den chansen.

Vad som händer nu, på kort sikt och på lång sikt, är ändå oerhört intressant. Hur skall den nya presidenten få ihop sin regering, ja sin administration på 4000 personer, då flera av de främsta republikanerna vände honom ryggen redan före valet? Talande var att ex-president, republikanen George W. Bush, redan på valnatten meddelade att han hade röstat blankt. En stark markering.

Ytterligare frågor, som man knappt vågar tänka på, har med den politiska substansen att skaffa: tänker faktiskt den nyvalda presidenten bygga en mur mot Mexico (på Mexicos bekostnad)? Omförhandla internationella handelsavtal? Ändra på kostnadsfördelningen inom Nato? Minska USA:s närvaro i Europa? Ta tillbaka arbetsplatser från Kina till USA, där speciellt ”rostbältet” i nordost med sin stagnerande tunga industri köpte just detta populistiska budskap?

Frågan – frågorna – innehåller svaret. Naturligtvis inte. Till populismens väsen hör att ge enkla svar på svåra frågor. Dessa träffar en klangbotten, som är förbluffande stor – och orsaken till detta finns delvis i spegelbilden för det så kallade etablissemanget, som inte alltid varit världsmästare på kommunikation eller förmedlare av krismedvetenhet.

Risken med dessa ”sannamerikanska” fenomen är densamma som i Finland, eller med Brexit för den delen: när man vinner ett val med att lova plocka ned månen från himlen kommer sanningen i något skede fram. Då svänger en stor väljarskara, kanske för sista gången, ryggen, till inte bara kandidaten, partiet eller fenomenet i fråga. Utan kanske hela det politiska systemet. Det är illa.

Vi har sett detta politiska bluffande också här hemma. Sedan våren 2015 har Finlands regering godkänt alla tiders Greklandspaket, öppnat över 100 mottagningscentraler för asylsökande, skurit av pensionärer, arbetslösa och studerande. Realpolitik, kallas det. Men allt detta tvärtemot vad sannfinländarna lovade – ”Sitä saat mitä tilaat”, ”Du får det du beställer”, i valkampanjen.

Därför anser jag bestämt att fenomen som sannfinländarna, Donald Trump eller andra tomma tunnor är lika nyttiga som katastrofala för den representativa demokratin. Dels fungerar de som tidsenliga katalysatorer för en opinion, som det politiska systemet, säg etablissemanget, inte förmår fånga upp. Men samtidigt bevisar de, efter en tid, att det inte finns några genvägar till lycka och framgång. Då förvandlas de blixtsnabbt till en demokratisk björntjänst.

Nu finns det inga orsaker att luta sig tillbaka i soffan och hoppas att den nya regimen i Vita Huset misslyckas. Tvärtom: Lycka till, Donald! Däremot får vi bara hoppas att väljarna och deras vakthundar – media – är kapabla att under tiden fram till nästa val år 2020 (be)visa vad som hänt och vad inte. Sedan återstår det samma i USA som i Finland och överallt där man låter folket få det sista ordet, i val och i folkomröstningar: detta iskalla faktum att väljarna är nyckfulla. Speciellt i val.

Stefan Wallin

Gruppanföranden

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00