Ett fungerande asylsystem skulle rädda liv

14.10.2016 kl. 09:43
Riksdagens förvaltningsutskott har denna vecka bekantat sig med flyktingkrisen i Medelhavet och bland annat besökt mottagningscentralen Pozzallo på Sicilien, en av de så kallade hotspots som samlar ihop asylsökande för att sedan skicka dem vidare efter att deras uppgifter behandlats
Situationen är akut. Strömmen av asylsökande från Afrika över Medelhavet har inte avtagit. Enligt riksdagsledamot Anders Adlercreutz är pressen det här sätter på det italienska samhället uppenbar.

- Problemet på ett europeiskt plan är inte det absoluta antalet asylsökanden, utan att fördelningssystemet av dem som fått asyl inte ännu fungerar. Finland har förhållit sig avogt till obligatoriska kvoter, och kommer uppenbarligen att göra det också när EU:s migrationspaket behandlas i riksdagen. Det här är oerhört kontraproduktivt. Länder i periferin, som Finland och Italien, skulle gagnas av bindande och rättvisa mekanismer. Idag är det Italien som drabbas - i morgon kan det vara Finland, säger Adlercreutz.

På Medelhavet pågår som bäst en stor operation i vilken flera europeiska länder deltar för att hjälpa de hårt ansatta italienarna. Varje dag räddas flera båtar från en säker undergång.
Tragedierna är ändå så gott som dagliga. Förra veckan hittades 30 döda migranter ombord på en av de båtar som räddades.

- Det absurda är att möjligheten att nu rädda de flesta asylsökandena gör att människosmugglarna använder allt sämre båtar. Räddningsoperationen spelar dem i händerna, men att avsluta den är ändå inget alternativ. Vi måste hjälpa människor i nöd när vi kan. Men vi måste också aktivt stöda den demokratiska utvecklingen i Afrika samtidigt som vi skapar lagliga, säkra vägar för dem som behöver skydd att ta sig till Europa. Vi måste fortsätta patrulleringarna på Medelhavet tills vi har fått bukt på människosmugglarnas verksamhet, och har lyckats etablera ett fungerande, bindande europeiskt asylsystem.
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15