Akutvården får inte centraliseras

02.10.2016 kl. 11:51



SFP:s ordförande Anna-Maja Henriksson godkänner inte regeringens planer att centralisera räddningsväsendet och den så kallade prehospitala akutvården.

- Regeringens centraliseringsiver verkar tyvärr inte avta. Tvärtom är det nu den mest brådskande vården som står i tur, d.v.s. ambulanserna och räddningsväsendet. Människors välmående får inte vara föremål för maktpolitik, säger Henriksson.

 

Regeringen bereder för tillfället ett förslag om att omorganisera räddningsväsendet. Regeringen vill centralisera ansvaret för räddningsväsendet till endast fem landskap. För tillfället finns det 22 räddningsverk i Finland.

 

- Centraliseringen av  akutvården och räddningsväsendet till fem landskap istället för 18 landskap verkar endast vara en sparåtgärd. Vad är logiken i denna reform? I de övriga nordiska länderna, till exempel Norge och Sverige finns det hundratals räddningsverk. I Finland skulle vi enbart ha fem i framtiden, ifall regeringen får sin vilja i genom. 

Det är ytterst tvivelaktigt hur fem landskap skulle klara av att trygga räddningsverksamheten och akutvården jämlikt i hela landet. Ett stort frågetecken är också hur de språkliga rättigheterna kommer att tryggas i denna reform.

 

Anna-Maja Henriksson talade vid SFP:s partifullmäktigemöte i Borgå 1-2 oktober.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00