Nylund kräver rättvisa i dagligvaruhandeln

18.08.2016 kl. 15:57
SLC:s viceordförande, riksdagsledamot Mats Nylund, pekar på en obalans i livsmedelskedjan då de två stora kedjorna i dagligvaruhandeln uppvisar toppresultat, livsmedelsförädlingsföretagen går knaggligt och primärproducenterna, bönderna, upplever den värsta lönsamhetskrisen sedan kriget

Nylund talade idag på närmatsmarknaden Delikatessernas Finland.

 

- Jag förutsätter att landets regering fortsätter kräva att offentliga sektorns uppköp håller samma standard på maten som vi kräver av den finländska matproduktionen. Vi måste också få rättvisa avtal i livsmedelskedjan. Dagligvaruhandeln domineras alltjämt av två stora aktörer med över 80 procent av marknaden. Producentens rätt och konsumentens intresse sammanfaller. Eftersom vädjande om att tillämpa god handelssed med rättvisa avtal uppenbarligen klingar för döva öron, måste vi av allt att döma tillgripa lagsstiftningsåtgärder, säger Nylund.

 

Butikskedjornas egna märken ökar årligen sina marknadsandelar. Enligt Nylund är hela tanken med handelns egna märken motsatsen till närmat.

Målsättningen för private label är att råvaran ska vara utbytbar och anonym. Dessa märken handlar endast om att öka handelns egna marginaler på bekostnad av bonden och förädlarna.

 

- Det är ändå glädjande att intresset för matens ursprung, renhet, smak och produktionssätt ökar. Vi kan se det i olika direktförsäljningskanaler och i viss mån också i matvaruaffärerna.

Kännedom om matens ursprung ger mervärde - för konsumenten, för bonden och för hela Finlands livsmedelskedja. Därför är också initiativet om att utvidga kraven på ursprungsmärkning ett steg i rätt riktning och stärker den finländska konsumentens ställning.

Mats Nylund

Gruppanföranden

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55