EU bör ha is i magen – de nordiska EU-länderna behöver ta större ledarskap i EU

27.06.2016 kl. 13:18
– De nordiska EU-länderna behöver ta ett större gemensamt ledarskap i EU nu efter Brexit, säger Mats Löfström, Svenska riksdagsgruppens andra vice ordförande.

Storbritannien befinner sig efter torsdagens Brexit-omröstning i en politisk och konstitutionell kris. Skottland planerar att ordna en ny folkomröstning om självständighet. Nordirland oroar sig om gränskontroller till Irland samtidigt som Spanien redan föreslagit att man borde dela makten över brittiska Gibraltar. Tre och en halv miljon britter har skrivit på för att en ny folkomröstning ska ordnas samtidigt som de två betydande partierna Tory och Labour befinner sig i interna kriser.

 

– I den här turbulenta situationen vore det oklokt om EU och medlemsländerna trycker på för hårt för att tvinga igång utträdesprocessen. Jag hoppas Finland kan bidra till att EU:s institutioner och medlemsländer har is i magen, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

 

– Ut är så klart ut. Det är så britterna röstat och livet måste gå vidare i EU. Men, det är inget som nu skyndar så mycket att här behöver stressas. Det är viktigt att vi inte skapar bitterhet och att de britter som röstade för att bli kvar inte känner sig övergivna. För även om Storbritannien lämnar EU, lämnar landet inte Europa. Landet är tills att artikel 50 aktiveras fullvärdig EU-medlem och kommer ha en viktig relation med EU också i framtiden, oavsett vägval, säger Löfström.

 

Den brittiska folkomröstningen visar att EU måste fortsätta förändras, i snabbare takt, för att bli stort i stora saker och litet i små saker.

 

– Vi i Finland behöver ta ett större ansvar för att utveckla och förbättra EU. Trots att vi har stora reformer på hemmaplan måste vi ha tid till att också vara med och ta större gemensamt ansvar för EU, gärna tillsammans med Danmark och Sverige, säger Löfström.

 

Tyskland och Frankrike koordinerar mycket av sin EU-politik på tumanhand. Benelux- och Visegrad 4-länderna koordinerar också sin EU-politik. Det borde också Norden göra i högre grad.

 

EU behöver ett mer ödmjukt och starkare värdebaserat ledarskap som Danmark, Finland och Sverige kunde bidra med om vi arbetar tillsammans. Norden kunde i högre grad kliva fram och leda, nominera gemensamma kandidater för EU-topposter samt driva våra snarlika övergripande intressen tillsammans för att få större genomslag. Min åsikt är att de nordiska EU-ländernas permanenta representationer i Bryssel kunde arbeta betydligt mer aktivt tillsammans och att det skulle vara viktigt, säger Löfström.

 

Stora utskottet hör på måndag kl. 13.30 statsminister Juha Sipilä inför EU-toppmötet på tisdag och onsdag.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15