Exporten får inte hamna i offside

09.06.2016 kl. 17:08
Finlands ekonomi växte med 1,6 % under årets första kvartal jämfört med det motsvarande kvartalet för ett år sedan. När exporten förhoppningsvis snart tar fart, behöver vi en fungerande infrastruktur för att Finland ska hänga med i utvecklingen, säger Anders Adlercreutz (SFP).

Just nu väntar Karleby hamn på att få finansiering för ett projekt om att fördjupa hamnen med en meter, eftersom två tredjedelar av godsen för tillfället måste fraktas i fartyg där ca 10 000 ton av fraktningskapaciteten blir oanvänd på grund av att hamnen inte är tillräckligt djup. Karleby hamn har en viktig roll som exporthamn och hamnen har investerat och utvecklat sin infrastruktur med över 100 miljoner euro sedan årtusendets början. Nu är det regeringens tur att inse att Karleby hamns fördjupningsprojekt måste komma igång, säger Adlercreutz.

 

I Sverige planerar man att fördjupa Luleå hamn. Finland måste reagera på Sveriges planer och se till att Karleby hamn inte hamnar i offside, säger Adlercreutz.

 

Situationen för Karleby hamn motsvarar den i Hangö, där Hangö hamn har hamnat i en flaskhals för att planerna för elektrifieringen av Hangö-Hyvingebanan har lagts på is. Både i Karleby och i Hangö är det risk för att exporten hämmas ifall regeringen inte inser behovet av att satsa på infrastrukturen.

 

För att inte sätta käppar i hjulen på vår egen export är det mycket viktigt att Finland gör nödvändiga förberedelser i tid för att exportkapaciteten skall finnas när den behövs. Vi får inte fjättra vår tillväxt, säger Adlercreutz.

Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55