Sjöfartens långsiktiga verksamhetsförutsättningar i Europa bör tryggas

18.05.2016 kl. 10:49
Finland är en ö i EU och nästan 90 procent av vår utrikeshandel sker via havet. Sjöfarten är livsviktig för Finland och därför är det hela tiden nödvändigt att vi tryggar sjöfartens långsiktiga verksamhetsförutsättningar, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström.

 

Löfström är oroad över de röster som nu höjs för att EU borde skapa ytterligare regler för sjöfarten.

– EU ska inte nu egenhändigt gå in för att skapa nya regelverk, gällande koldioxidutsläpp, som enbart skulle gälla i EU eftersom det snedvrider konkurrensen. Det har varken vi i Finland eller Europa överlag råd med. Istället bör EU använda sitt inflytande för att skapa gemensamma globala lösningar som gör att sjöfarten globalt fortsätter minska sina utsläpp men där samma regler gäller alla.

– Ryssland har nyligen byggt en ny stor hamn i Bronka, helt intill St Petersburg. Ifall vi skapar nya restriktioner enbart för vår EU sjöfart, är det ganska lätt att räkna ut vart sjötrafiken i framtiden riktas och att hamnarna bland annat i Kotka, Fredrikshamn, Helsingfors och Hangö kommer påverkas negativt av det.

Mats Löfström deltar idag i Europas mest betydande havskonferens, European Maritime Day, som ordnas i Åbo 18-19.5.  Evenemanget samlar cirka tusen sakkunniga och beslutsfattare som arbetar med maritima frågor i olika delar av Europa.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15