Snusförnuftet vann

02.03.2016 kl. 15:37
- Förbudet av snus är ologiskt eftersom snus är en mycket mindre skadlig tobaksprodukt än t.ex. cigaretter. Sverige har betydligt mindre tobaksrelaterade folkhälsoskador i jämförelse med andra EU-länder, tack vare att snus används framom cigaretter, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

Regeringen har nyligen avgett en proposition om ny tobakslag till riksdagen. Det handlar om implementeringen av EU:s senaste tobaksdirektiv om försäljning, marknadsföring och tillgång av tobaksprodukter i medlemsländerna. Lagen behandlar förutom dessa saker också införseln av tobaksprodukter från andra länder.

- Det spekulerades i ett tidigare skede att man kraftigt skulle begränsa införselgränserna för snus. Man har dock lyssnat på kommentarerna, och någon sådan begränsning blir inte av. Gränsen sätts i stället vid 1000 gram snus, vilket i praktiken är mycket nära den gräns som gäller idag. Det är bra, säger Löfström.

Finland kan inte ensamt tillåta snusförsäljning i Finland eftersom det är emot EU:s direktiv. Den striden förlorades i Bryssel för ett par år sedan. Det har däremot varit möjligt att på resor köpa och föra snus för eget privat bruk in i Finland.

- Jag vill vara mycket tydlig med att jag inte på något sätt och vis vill romantisera användningen av snus. Även om snus är bättre än cigaretter är det naturligtvis ingen hälsoprodukt. Jag kan ändå inte motivera varför man förbjuder försäljning av snus, men samtidigt tillåter försäljning av farligare produkter, som cigaretter. Det är hyckleri, säger Löfström.

I Finland finns många användare av snus och därför är införselnivåerna viktigt för att motverka en illegal marknad och att vi skulle behöva ha tull och polis att kontrollera vad människor har under läppen. Både tull och polis har betydligt viktigare saker att göra. Förslaget är därför en pragmatisk och fungerande lösning efter rådande omständigheter på EU-nivå, säger Löfström.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00