Snusförnuftet vann

02.03.2016 kl. 15:37
- Förbudet av snus är ologiskt eftersom snus är en mycket mindre skadlig tobaksprodukt än t.ex. cigaretter. Sverige har betydligt mindre tobaksrelaterade folkhälsoskador i jämförelse med andra EU-länder, tack vare att snus används framom cigaretter, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

Regeringen har nyligen avgett en proposition om ny tobakslag till riksdagen. Det handlar om implementeringen av EU:s senaste tobaksdirektiv om försäljning, marknadsföring och tillgång av tobaksprodukter i medlemsländerna. Lagen behandlar förutom dessa saker också införseln av tobaksprodukter från andra länder.

- Det spekulerades i ett tidigare skede att man kraftigt skulle begränsa införselgränserna för snus. Man har dock lyssnat på kommentarerna, och någon sådan begränsning blir inte av. Gränsen sätts i stället vid 1000 gram snus, vilket i praktiken är mycket nära den gräns som gäller idag. Det är bra, säger Löfström.

Finland kan inte ensamt tillåta snusförsäljning i Finland eftersom det är emot EU:s direktiv. Den striden förlorades i Bryssel för ett par år sedan. Det har däremot varit möjligt att på resor köpa och föra snus för eget privat bruk in i Finland.

- Jag vill vara mycket tydlig med att jag inte på något sätt och vis vill romantisera användningen av snus. Även om snus är bättre än cigaretter är det naturligtvis ingen hälsoprodukt. Jag kan ändå inte motivera varför man förbjuder försäljning av snus, men samtidigt tillåter försäljning av farligare produkter, som cigaretter. Det är hyckleri, säger Löfström.

I Finland finns många användare av snus och därför är införselnivåerna viktigt för att motverka en illegal marknad och att vi skulle behöva ha tull och polis att kontrollera vad människor har under läppen. Både tull och polis har betydligt viktigare saker att göra. Förslaget är därför en pragmatisk och fungerande lösning efter rådande omständigheter på EU-nivå, säger Löfström.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15