Investeringen får inte stoppas nu

26.02.2016 kl. 12:37
Adlercreutz och Blomqvist lämnade in skriftligt spörsmål om elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan

 Elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan bör avancera.

Det säger SFP:s riksdagsledamöter Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist som i ett skriftligt spörsmål kräver att regeringen redogör för sina planer för elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan. De betonar att Hangö hamn aldrig tidigare har haft så livlig trafik som nu. Mer än fyra miljoner ton gods fraktades via hamnen under år 2015.

 

– För ett år sedan bestämde dåvarande regeringen att ge tre miljoner euro i understöd för att påbörja förbättringen av banan. Nu har Trafikverket antytt att arbetet inte kommer att komma igång, trots att planen för hur elektrifieringen skulle genomföras är så gott som klar, säger Blomqvist.

 

Ett fungerande nätverk av vägar och järnvägar är en grundläggande förutsättning för att företag ska kunna verka, handeln löpa och Finlands ska få tillväxt i ekonomin. Ett behövligt projekt som skulle ge samhällsekonomisk nytta är elektrifieringen av Hangö-Hyvinge-banan. För Hangö hamn skulle det här vara en livsviktig investering, en investering som även skulle ha positiva effekter för hela regionen.

 

– Hangö-Hyvinge-banavsnittet är det enda banavsnittet i södra Finland som inte har elektrifierats. En elektrifiering av banan är välmotiverad också med tanke på svaveldirektivet som trädde i kraft 2015 och som höjde kostnaderna för sjötransporter, säger Adlercreutz.

 

– En elektrifiering av Hangö-Hyvinge-banan möjliggör en utökad användning av Hangö hamn samtidigt som investeringen också minskar utsläppen från tågtrafiken. Effektiv frakt av gods hämmas rejält ifall vi upprätthåller flaskhalsar på våra tågbanor, säger Blomqvist och Adlercreutz.

Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om EU-politiken

26.05.2009 kl. 10:35

Remissdebatt om statsrådets EU-redogörelse

Av statsrådets redogörelse över EU-politiken framgår regeringens vision om hur EU ska se ut, fungera och utvecklas till år 2020. Svenska riksdagsgruppen framhåller vikten av att alla skall kunna känna sig representerade i Bryssel och delaktiga i den politik som förs i EU.
16.04.2009 kl. 17:00

Responsdebatt om första tilläggsbudgeten

Trots att vi skött vår egen ekonomiska politik bra de senaste åren och kunnat både förbättra välfärden och korta av på vår statsskuld är vi mitt i den ekonomiska kris som startade i höstas på fastighetsmarknaden i USA och snabbt spred sig. Alla undersökningar pekar på att vi får lov att räkna med kärva år. Hur kärva de blir vet vi väl med säkerhet först efteråt. Nu måste vi hålla hjulen i rullning, stimulera sysselsättningen och upprätthålla tryggheten och basservicen för alla. Samtidigt måste vi ta sikte på en framtid där sysselsättningsgraden är hög, eftersom det utgör grunden för en hållbar välfärd.
18.03.2009 kl. 16:00