Skogsindustri eller naturreservat?

28.02.2016 kl. 08:00
Det som vårt land allra mest behöver för tillfället är investeringar i exportindustrin

Skogsindustrin svarar för tillfället på detta behov. I Äänekoski görs som bäst den största enskilda investeringen någonsin i finsk skogindustri. Metsä Group bygger en biofabrik för över en miljard euro som blir världens modernaste och producerar allt från cellulosa till energi, och många andra produkter. Investeringar planeras också i Kuopio, i Kajana, i Kemijärvi och den senaste är kinesiska Kaidi som planerar en miljardinvestering i Kemi.

 

Nu är det kanske osannolikt att samtliga dessa investeringar förverkligas men däremot står det redan nu klart att så pass många investeringsbeslut redan är fattade att virkesuttaget i våra skogar kommer att öka markant. Räcker våra skogar till för detta? Forskningen säger entydigt ja. I Finland har vi inventerat i vårt skogsbestånd ända sedan sekelskiftet 1800-1900 talet och följt upp både tillväxt samt naturens tillstånd. Enligt både naturresursinstitutet Luke och Finlands miljöcentral kommer våra skogar mer än väl att tåla ökade hyggen och detta utan att vi riskerar viktiga naturvärden.

 

Suomen luonnonsuojeluliitto-Finlands naturskyddsförbund och deras ordförande Risto Sulkava hävdar däremot en annan uppfattning. Sulkava har i flera repriser varnat för att investeringsplanerna hotar miljön. Jag förstår att Finlands naturskyddsförbund har som sin uppgift att värna om vår natur och också slå larm när det är befogat. Min uppfattning är ända att de går för långt nu. Vårt samhälle skriker efter investeringar och arbetsplatser. Forskarkåren är enig om vår skogs- och bioindustris planer bygger på realistiska bedömningar om skogens uthålliga avverkningsmängd. Vi är i absolut världsklass när det gäller naturhänsyn i skogsbruket. Andra miljöorganisationer som tillexempel WWF har intagit en betydligt mera pragmatisk hållning.

 

Finland har den största andelen strängt skyddad skog i hela EU. Inget annat land kommer ens i närheten av vår nivå. Dessutom är största delen av vår skogsmark certifierad och sköts alltså enligt en högre standard än vad vår redan stränga lagstiftning förutsätter och vad gäller skydd av viktiga livsmiljöer och hotade arter.

 

När man ser på världen idag är det inte svårt att se att miljöhänsynen får större tyngd när befolkningens grundbehov är tillgodosedda och samhällsutvecklingen har nått en viss nivå. Jag är medveten om att anti-tillväxtförespråkare har en annan uppfattning än den jag nu ger uttryck för men jag hävdar ändå detta: den som motarbetar en stabil ekonomi och nya arbetsplatser motarbetar de facto en hållbar utveckling för både människa och miljö. Ökad användning av skogsråvara är en miljögärning av rang - inte minst med tanke på minskade koldioxidutsläpp. Jag skulle önska att Finlands naturskyddsförbund skulle komma med i det arbetet i stället för att motarbeta det.

Mats Nylund

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30