Kvarken och Caruna

21.02.2016 kl. 08:18



De senaste två veckorna har för undertecknads del präglats mycket av intensiva förhandlingar och lobbning gällande Kvarkenprojektet samt som medlem av riksdagens ekonomiutskott flera höranden med anledning av de prishöjningar som Caruna aviserade.

Min kollega Mats Nylund redogjorde väl för bakgrunden och de olika dimensionerna gällande det sistnämnda i sin kolumn ”Carunas pantfångar” - och det bör sägas att regeringen under ledning av näringsminister Olli Rehn samt ekonomiutskottets ordförande Kaj Turunen aktivt verkar ha tagit sig an frågan.

Personligen uppskattar jag att min kollega Kaj Turunen under presskonferensen uttryckligen lyfte upp de utmaningar som prishöjningarna innebär för växthusodlare i Närpes – vilket undertecknad i utskottet påtalade och även en del nationell finsk media citerade. Konsumentombudsmannen har fått Caruna att åtminstone tillfälligt backa något från chockhöjningarna, men det finns definitivt skäl att följa upp hur de lagstiftningsåtgärder som regeringen lovat framskrider. Åtminstone lär det bli fråga om något slags tak för engångshöjningar.

I tisdags tog finanspolitiska ministerutskottet äntligen beslutet att sända vidare Kvarkentrfikprojektet Midway Alignment för behandling i Bryssel. De totala kostnaderna för projektet är 191,5 miljoner euro, varav finska staten med beslutet förbinder sig att finansiera högst 25 miljoner euro. Förhandlingarna var stenhårda in i det sista, och regionala aktörer fick skjuta till förbindelser på 10 miljoner euro under de sista dagarna. Personligen är jag övertygad om att denna investering och tio år långa projekt – som visserligen ännu skall välsignas i Bryssel – kommer att ha stora positiva effekter för inte enbart Österbotten, utan även ett betydligt större område. Det handlar om att binda samman Norge, Sverige, Finland, Estland och Ryssland beträffande de öst-västliga transporter som i framtiden kommer att vara oerhört viktiga. 

”– I projektet kombineras innovationer och en miljövänlig teknik som gynnar kunderna och näringslivet. Jag är glad att projektet framskrider genom samarbetet mellan staten, Vasa stad och aktörer i området. De regionala aktörernas aktivitet kommer att behövas också efter det att färjan är färdig”, konstaterade kommunikationsminister Anne Berner efter att beslutet fattats. Det är lätt att hålla med. Sist och slutligen handlar det om att skapa förutsättningar för att det sammanlagda industriella värdet på 20 miljarder euro i Kvarkenregionen skall kunna fortsätta att växa just här – istället för i Asien eller Sydamerika. Jag är ödmjukt glad och stolt över det lagarbete och hårda arbete som alla valkretsens riksdagsmän varit en del av under de senaste veckorna. En positiv stämning som definitivt bör upprätthållas ocj utnyttjas för att driva olika frågor framåt tillsammans. 

Joakim Strand

Gruppanföranden

Responsdebatt budgeten 2019

Gruppanförande hållet av gruppordförande Anders Adlercreutz
17.12.2019 kl. 11:00

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet 16.12.2019

Gruppanförande hållet av riksdagsgrupens ordförande Anders Adlercreutz.
16.12.2019 kl. 13:00

Remissdebatt om höjning av frontveterantillägget

Gruppanförande hållet av gruppordförande Anders Adlercreutz
04.12.2019 kl. 15:00

Planen för de offentliga finanserna 2020 – 2023

Gruppanförande 26.11.2019, Veronica Rehn-Kivi
26.11.2019 kl. 15:01

Remissdebatt om budgetpropositionen för 2020 och planen för de offentliga finanserna.

Gruppanförande 8.10.2019, Svenska riksdagsgruppen, Anders Adlercreutz
08.10.2019 kl. 13:00

Interpellation om regeringens ekonomiska politik och sysselsättningen

Gruppanförande 1.10.2019, Svenska riksdagsgruppen, Joakim Strand
01.10.2019 kl. 15:00

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om Finlands fortsatta deltagande i säkerhetssektorns utbildningssamarbete i Irak

Gruppanförande 19.9.2019, svenska riksdagsgruppen, Anders Adlercreutz
19.09.2019 kl. 18:01