Ödesvecka för Kvarkenprojektet

13.02.2016 kl. 07:57
Riksdagen har en arbetsdryg vårsession framför sig. Ekonomin, vårdreformen, arbetsmarknadsläget, utbildningen, flyktingkrisen och EU är några exempel på teman som kommer att vara aktuella.

För egen del hoppas jag också att det allt negativare samhällsklimatet skulle stämma till eftertanke hos såväl beslutsfattare som hos folket. Detta negativa samhällsklimat är inte bra för vårt land. Vi måste kunna bryta denna utveckling. Vi har en gemensam viktig uppgift, att få Finland på fötter igen och att skapa en positivare atmosfär. Här krävs nu ledarskap och tydliga signaler av regeringen!

I veckan hölls riksmötets öppningsdebatt där statsminister Sipilä redogjorde för regeringens politik under 2016. I debatten lyfte jag fram hur viktigt det är att regeringen håller fast vid tidigare gjorda överenskommelser, annars rubbas förtroendet. Tyvärr är det så att regeringen Sipilä nu backat i flera frågor som det gjordes beslut om under förra perioden. Som ett exempel kan nämnas vindkraftsstödet till Åland och samernas ställning i vårt land. Det är illa och förtroendet såväl på Åland som bland samerna har fått sig en ordentlig törn. Jag passade också på att lyfta fram Kvarkenprojektet och de oskäliga nedskärningarna inom utbildningssektorn.


Dessvärre är det också uppenbart att den centerledda regeringens centraliseringsiver fortsätter. Nu vill man slakta i tingsrättsnätverket, och det kommer att slå hårt mot tingsrätterna på de tvåspråkiga orterna.  Förslaget skulle bl.a. innebära en nedläggning av tingsrätterna i Borgå, Raseborg och Karleby samt tingsplatserna i Jakobstad, Kristinestad och Kimito. I komplicerade juridiska frågor är det särskilt viktigt att kunna garantera att medborgarna får service på sitt modersmål. Vi talar om en fundamentalt viktig grundprincip och medborgarnas likhet inför lagen. Det verkar uppenbart att någon ordentlig språkkonsekvensbedömning inte gjorts. Några större inbesparingar innebär reformen inte heller. Vi talar om kanske en till två miljoner på årsnivå, en pipa snus i statskassan.

Vad gäller Kvarken trafiken och Midway Alignement projektet blir nästa vecka avgörande. Finland och vår regering har helt enkelt inte råd att säga nej till detta projekt. Det handlar om att skapa tillväxt och arbetsplaster i vårt land och i Österbotten, att stärka handelskorridoren och förbindelserna till Sverige och Europa. Sveriges regering har tagit ett positivt beslut som skickas till Europeiska kommissionen.  Nu är det verkligen upp till bevis för vår regering. Vasa valkrets ledamöter har jobbat hårt tillsammans för att få regeringen med på noterna. Det gäller att se längre än till ring trean. För statsministerpartiet gäller det att infria talen om att vi behöver skapa tillväxt och arbetsplatser. Något annat än ett Ja duger därför inte.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15