Förbättra kustbanan hellre än satsa på ny höghastighetsbana

20.01.2016 kl. 10:24
SFP:s riksdagsledamöter Thomas Blomqvist och Anders Adlercreutz är mycket förvånade över Trafikverkets planer på en ny höghastighetsbana mellan Åbo och Helsingfors.

– Det är ekonomiskt absurt att satsa minst 1,5 miljarder för att förkorta restiden mellan Åbo och Helsingfors, då basinfrastrukturen i Finland samtidigt förfaller på grund av brist på pengar. Det här avståndet är på tok för kort för en så här massiv satsning. Passagerarmängderna, som också trafikministern värnar om, är för små för att investeringen ska löna sig. Nytto-kostnadsförhållandet är i obalans, konstaterar Blomqvist och Adlercreutz.

 

– I Finland borde vi satsa på befintlig infrastruktur istället för att bygga nytt. Skillnaden i tid mellan en grundförbättrad kustbana och en ny bana är mindre än 15 minuter, säger Adlercreutz.

 

Trafikverket konstaterar också satt kustbanan skall frigöras för lokaltrafik.

 

– Det är närmast tragikomiskt att påstå att kustbanan skulle frigöras för lokaltrafik då VR nyss beslutat att dra in Y-tåget. I praktiken skulle Trafikverkets planer utarma Västnyland. Tusentals västnylänningar pendlar till huvudstadsregionen varje dag, och kommunerna har länge uppmanats att bygga kring kustbanan. Hur ska man egentligen ha det, undrar Blomqvist.

 

Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15